Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar betydelser handelsbolag ränta" | Alla | 6127 träffar
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Begränsningar i avdragsrätten för ränta på vissa skulder
frågor om reglerna om begränsad avdragsrätt för ränta är diskriminerande när det aktuella skatteavtalet är utformat i överensstämmelse med artikel
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Begränsningar i avdragsrätten för ränta på vissa skulder
. Reglerna bedöms utifrån ändamålen vara proportionerliga (Fi2014/4205). Skatteverket har inte någon annan uppfattning än den som regeringen uttrycker i sitt svar till EU-kommissionen. Skatteavtal och begränsad avdragsrätt för ränta Skatteavtal innehåller
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Begränsningar i avdragsrätten för ränta på vissa skulder
-kommissionen. Skatteavtal och begränsad avdragsrätt för ränta Skatteavtal innehåller vanligtvis en artikel som förbjuder diskriminering av olika slag i den stat som ska tillämpa avtalet. Det har uppkommit frågor om reglerna om begränsad avdragsrätt för ränta
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Begränsningar i avdragsrätten för ränta på vissa skulder
om ränteavdragsbegränsning, väsentligt inflytande och undantaget från 10-procentsregeln och ventilen , se särskilt avsnitt 3.2 och 4.2 ). Begreppet intressegemenskap förekommer i olika betydelser i ett flertal lagrum i IL. Det är värt att påpeka att en analys
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningssäkring / Förutsättningar för betalningssäkring / Betalningssäkring för annans skuld
Betalningssäkring får användas för att säkerställa betalning av skatt, avgift, särskild avgift eller ränta. Ett sidoansvar för samma betalning kan också betalningssäkras. Läs här om särskilda frågor som hör ihop med sidoansvaren. Betalningssäkring
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
). För att underlätta ett enhetligt införande av land-för-land-rapporteringen har OECD tagit fram en modellagstiftning. OECD publicerar också frågor och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org. Dessa svar är förtydliganden och syftar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Kapital / Bostäder / Fastigheter / Privatbostadsfastighet / Hyresinkomster och annan avkastning
handelsbolag. Detsamma gäller uthyrning till någon som kan anses ingå i samma intressegemenskap som egen eller närståendes arbetsgivare. I stället medges skäligt avdrag för den merutgift som föranletts av upplåtelsen ( 42 kap. 32 § IL ). Om upplåtelsen avser
/ Vägledning / 2014 / Inkomstskatt / Kapital / Bostäder / Fastigheter / Privatbostadsfastighet / Hyresinkomster och annan avkastning
påföljande beskattningsår. Uthyrning till arbetsgivare Schablonavdrag medges inte om en bostad, som är ägarens privatbostad, hyrs ut till egen eller närståendes arbetsgivare eller uppdragsgivare, eller eget eller närståendes handelsbolag. Detsamma gäller
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org i ett dokument som heter ”Guidance on the Implementation of Country-by-Country Reporting” (Guidance). Dokumentet uppdateras löpande med nya frågor och svar. Dessa svar är förtydliganden
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
( prop. 2016/17:47 s. 1 ). OECD publicerar ytterligare vägledning löpande OECD publicerar frågor och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org i ett dokument som heter ”Guidance on the Implementation of Country-by-Country