Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut betydelser måste taxeringsbeslut" | Fastighetstaxering | 2016 | 26 träffar
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Justering för säregna förhållanden
med avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner och det skogliga impedimentet inom lantbruksenheten, i proportion till storleken av dessa värden ( SKV A 2016:15 ). Observera att justeringen måste vara begränsad till den taxeringsenhet
Saknas: taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Taxeringsenhet
, så måste A äga 25 % och B äga 75 % i fastighet 2 för att de båda fastigheterna ska kunna taxeras som en taxeringsenhet. Formkraven vid överlåtelse av mark från del av en fastighet När man köper en fastighet finns vissa formkrav, bl.a. krävs en förklaring
Saknas: beslut överklaga
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Fastigheter och taxering
medför ofta svårigheter. En byggnad måste bestå av någon form av byggnadskonstruktion även om den inte behöver utgöras av en husbyggnad. En annan anläggning än byggnad saknar sådana särdrag, men ska i vart fall avse något som tillförts fastigheten
Saknas: taxeringsbeslut överklaga
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Hyreshus och ägarlägenheter / Riktvärde / Hyreshus och ägarlägenhet
att uppskatta en godtagbar lokalhyra. Användbara hyresuppgifter saknas ofta vilket innebär att jämförelsehyra måste användas. Ett lämpligt tillvägagångssätt är då att utgå från genomsnittshyran för kontor eller butik och bestämma jämförelsehyran som en andel
Saknas: taxeringsbeslut överklaga
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Taxeringsvärde
Här beskivs hur ett taxeringsvärde fastställs samt vilka åtgärder som ska utföras och vilka huvudsakliga beslut som ska fattas vid taxeringen. Vidare beskrivs vilka värderingsgrunder och värderingsregler som ska tillämpas när man värderar
Saknas: taxeringsbeslut överklaga
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Värderingsmodell / Riktvärdekarta, tabeller och riktvärdeangivelser
i anslutning till kartan. Varje värdeområde för de olika byggnadstyperna och ägoslagen har sin egen riktvärdeangivelse. Riktvärdekarta I utgör Skatteverkets beslut om indelning i värdeområden, riktvärdeangivelser m.m. som ska gälla inom värdeområdet. Riktvärde
Saknas: taxeringsbeslut överklaga
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Justering för säregna förhållanden
att justeringen måste vara begränsad till den taxeringsenhet där byggnaden ingår. Vanliga justeringsanledningar på en lantbruksenhet Till ledning när man ska bedöma olika säregna förhållanden på en lantbruksenhet finns ett antal vanliga justeringsanledningar
Saknas: taxeringsbeslut överklaga
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Småhus / Riktvärde för småhus och tomtmark
göra det genom extrapolering .När man gör det måste man dock beakta att värdet per kvadratmeter inte är proportionellt med ytan, utan minskar när värdeytan är större. I lågnivåområden har storleken dessutom mindre inverkan på värdet, relativt sett
Saknas: taxeringsbeslut överklaga
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Indelning av byggnader och mark / Ägoslag
(Skatteverkets ställningstagande Återuppföranderätt vid indelning av tomtmark ). Tillfällig användning Det kan inträffa att den användning som pågår måste bedömas vara tillfällig och att den därför enligt 2 kap. 1 § FTL inte ska ligga till grund
Saknas: taxeringsbeslut överklaga
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Plan- och bygglag (2010:900)
, om det lämpligen kan ske. 3 kap. Översiktsplan 1 § Varje kommun ska ha en aktuell översiktsplan, som omfattar hela kommunen. 2 § Översiktsplanen ska ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av den fysiska miljön. Planen ska ge vägledning för beslut
Saknas: taxeringsbeslut