Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar betydelser ska" | 2020 | 1962 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Det mervärdesskatterättsliga fastighetsbegreppet – frågor och svar nr 1
4.1 Frågor och svar om Skatteverkets syn på fastighetsbegreppet och olika föremål och byggnader 4.1.1 Utrustning i ett sjukhus Fråga: Är utrustning som installerats i sjukhus fastighet? Svar: Skatteverket anser att ett sjukhus i normalfallet
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ytterligare frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
mervärdesskatt finns inte i detta fall i ML utan god redovisningssed gäller. Svar får då sökas när bokföringsskyldighet föreligger för nämnda försäljningstransaktioner. Enligt 5 kap. 2 § BFL ska affärshändelser bokföras så snart det kan ske. Detta innebär enligt
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Frågor och svar (A) - allmänna förutsättningar för omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn
131 552367-16/111, redogör Skatteverket för sin bedömning av hur det mervärdesskatterättsliga fastighetsbegreppet ska tolkas. 2 Frågeställning Skatteverket har tidigare i ställningstaganden lämnat svar på ett antal frågor om reglerna om omvänd
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om inkomstuppdelning mellan makar och avdrag för ersättning till barn vid beräkning av inkomst av näringsverksamhet att tillämpas fr.o.m. 2005 års taxering
makebegreppet avgörande för om de skattskyldiga ska anses som makar. Vidare bedöms numera barnets ålder när arbetet utförs till skillnad från tidigare då barnets ålder bedömdes efter åldern den 1 november året före taxeringsåret. Bestämmelser
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skrivelse nr. 3 beträffande frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
redogörelse på olika uppkomna frågor. Fråga 1 Enligt 11 kap. 10 § ML ska en kreditnota innehålla uppgift om ändringen, en otvetydig hänvisning till den ursprungliga fakturan, om eventuell omvänd skattskyldighet, mervärdesskatten enligt fakturan samt
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Registrering / Vem ska registreras?
I SFL finns bestämmelser om i vilka fall någon måste registrera sig hos Skatteverket. Gemensamt för de olika skatterna Registrering hos Skatteverket är nödvändigt för att verket ska kunna administrera deklarationer, inbetalningar, utbetalningar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vem ska lämna uppgifter? / Vem ska lämna uppgifter? (OBS! Sidan ska tas bort vid publicering av de nya sidorna)
har agerat som ett så kallat bollplank åt en annan person. Det kan t.ex. vara vanligt att inom en koncern diskutera frågor mellan koncernföretagen. I denna situation ska i stället det koncernföretag som genomför arrangemanget lämna uppgifterna i egenskap
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Prismetoder / Nettomarginalmetoden (TNMM)
frågor i detta sammanhang om tillgångarna ska värderas till marknadsvärde, bokfört värde eller till ett justerat bokfört värde. Det finns inget givet svar på denna fråga utan det gäller att hitta det mått som är mest tillförlitligt. Andra vinstindikatorer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Armlängdsprincipen
Armlängdsprincipen är en internationellt vedertagen princip som innebär att priser och andra villkor som avtalas mellan närstående företag i gränsöverskridande transaktioner ska motsvara vad oberoende företag hade avtalat i motsvarande situation