Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar blötdjur bör ärenden" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2019 | 109 träffar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar på frågor som rör verkets verksamhetsområde. Om Skatteverket inte kan eller bör svara på frågan ska verket meddela frågeställaren
Saknas: blötdjur
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem arbetsdagar på sig att svara. JO
Saknas: blötdjur
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
vem som är behörig företrädare? Det är viktigt att veta vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika situationer för att kunna svara på bl.a. frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får
Saknas: blötdjur
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
stycket FL ). Handläggningen av ett ärende bör inte försenas på grund av sena remissvar. Om en remissinstans begär anstånd får Skatteverket ta ställning till om verket ska kräva ett svar inom utsatt tid, bevilja uppskov eller avgöra ärendet i befintligt
Saknas: blötdjur
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Viteslagen
att vitesföreläggandet inte har följts alls, liksom i det fallet att vitesföreläggandet har följts efter utsatt tid. En ansökan om utdömande bör innehålla upplysningar om vem som har utfärdat vitesföreläggandet vem vitesföreläggandet har riktats till på vilket sätt
Saknas: blötdjur svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Partsinsyn
om och när en (icke allmän) handling har sådan betydelse för ett beslut att den ska tillföras ärendet, så bör det understrykas att ändamålet med 10 § FL är att garantera parter en så vidsträckt insyn som möjligt. Uppgifter som är av betydelse för avgörandet av ett beslut
Saknas: blötdjur svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
& Malmqvist 2010, Förvaltningslagen med kommentarer, s. 110 ). Den enskildas resurser att ombesörja översättning är en omständighet som myndigheten både kan och bör ta hänsyn till vid behovsprövningen i kommersiella ärenden (prop. 2016/17:180 s. 85). Med andra
Saknas: blötdjur frågor
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Dokumentation av uppgifter
än genom muntligt eller skriftligt uppgiftslämnande, t.ex. genom att Skatteverket besiktigar en fastighet (se t.ex. JO 1992/93 s. 489). JO har i sina beslut gått längre än lagtexten och funnit att också uppgifter som ”rör ärendets gång” bör omfattas
Saknas: blötdjur svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Rätten att lämna muntliga uppgifter
bör emellertid ske på enklaste sätt. Regeln gäller därför också mellan Skatteverket och andra myndigheter.
Saknas: blötdjur svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Jävsgrunderna i förvaltningslagen
med remissvaret till JO (JO 2006/07 s. 194). När jäv saknar betydelse Behovet av garantier för opartiskhet är inte lika stort i alla de ärenden där jävsbestämmelserna blir tillämpliga, t.ex. i ärenden utan myndighetsutövning. Därför finns regler om att man ska
Saknas: blötdjur svar