Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bolag bör överklaga" | 2018 | 1198 träffar
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
, avsnitt 16.3.1 . Skatteverkets talerätt mot Kronofogdens beslut Skatteverket bör kunna överklaga sådana beslut som Kronofogden meddelar i dess egenskap av verkställande myndighet och som går verket emot. Det ligger i sakens natur att Skatteverket sällan
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / F-skuldsanering / Att överklaga eller ompröva en F-skuldsanering
beslut när det gäller Kronofogdens bedömningar om F-skuldsaneringen som sådan. Det är endast om det finns särskilda skäl som verket bör överklaga ett skuldsaneringsbeslut, t.ex. om rättsläget är oklart och det finns behov av ett prejudikat. Om Kronofogden
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kronofogdemyndigheten (KFM) har inte ansetts ha rätt att överklaga ett tingsrättsavgörande rörande förrättningskostnader hos KFM
Avgörande Göta hovrätts beslut den 31 maj 2011 i mål nr ÖÄ 829-11 Saken För betalning av M:s skulder i fyra A-mål och ett E-mål beslutade KFM om utmätning av M:s fastighet. Som förberedelse inför en kommande försäljning uppdrog KFM åt ett bolag
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / EU:s insolvensförordning - fråga om en i Sverige folkbokförd person haft sina huvudsakliga intressen (COMI) här.
samt en skrivelse från ett bolag i Spanien om att L.L. arbetat åt bolaget, huvudsakligen under tiden juni 2005 – november 2007. Som tidigare nämnts gjorde HD ett generellt uttalande om att för en privatperson bör platsen för hans
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika situationer för att kunna svara på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får begära omprövning eller överklaga vem som får begära
/ Vägledning / 2018 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skatteplikt och undantag / Undantag från skatteplikt / Massmedia / Undantag för periodiska publikationer / Undantag för framställning m.m. av medlemsblad, personaltidningar och organisationstidskrifter
som t.ex. falsning skärning häftning kuvertering sortering transport av upplagan. Det bör särskilt noteras att lagstiftaren med begreppet framställning avser åtgärder av tekniskt slag. Det medför att t.ex. redaktionellt arbete, förmedling av bilder och text
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Rättegångskostnader
utgången i skatteprocessen på sådant som inte förut åberopats för att bestrida konkursansökan bör gäldenären få stå för konkurskostnaderna. Ett bolag som helt och hållet betalat konkursfordran två dagar innan ett uppskov med konkursfrågans prövning löpte
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Internationell insolvensrätt / EU:s insolvensförordning
. Finns det skäl att ansöka om konkurs bör det först klarläggas var gäldenären har sina huvudsakliga intressen. Detta är avgörande för i vilken EU-stat ett huvudförfarande kan inledas. Presumtionen är att ett bolag har sina huvudsakliga intressen
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Begränsningar i avdragsrätten för ränta på vissa skulder
). Fonden förvärvar företag genom en kedja av helägda bolag. Det dotterföretag som är köpare av det s.k. målbolaget finansieras genom att fonden lämnar lån för att göra förvärvet möjligt. Frågorna gällde om de fristående investerarna samt ett företag
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Förvaltning och tillsyn / Förvaltning av ett konkursbo
eller föra talan i rättegång på boets vägnar. Förvaltaren bör dock alltid själv ta ställning till mera betydelsefulla frågor. Vidare får förvaltaren inte delegera frågor som innefattar myndighetsutövning, t.ex. betalning av lönegarantiersättning ( RH 1993:27