Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bolag fyra" | Mervärdesskatt | Alla | 376 träffar
/ Vägledning / 2016 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skatteplikt och undantag / Undantag från skatteplikt / Finansiella tjänster / Värdepappershandel och jämförbar verksamhet
att det mervärdesskatterättsligt var frågan om två tillhandahållanden. Det ena avsåg enbart överlåtelse av andelarna i lagerbolaget. Det andra avsåg tjänster som innebar att kunden avlastades arbetet med att bilda bolag ( HFD 2011 not. 33 ). Rättsfall: garantigivning omfattades
/ Vägledning / 2017 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skatteplikt och undantag / Undantag från skatteplikt / Finansiella tjänster / Värdepappershandel och jämförbar verksamhet
att det mervärdesskatterättsligt var frågan om två tillhandahållanden. Det ena avsåg enbart överlåtelse av andelarna i lagerbolaget. Det andra avsåg tjänster som innebar att kunden avlastades arbetet med att bilda bolag ( HFD 2011 not. 33 ). Rättsfall: garantigivning omfattades
/ Vägledning / 2018 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skatteplikt och undantag / Undantag från skatteplikt / Finansiella tjänster / Värdepappershandel och jämförbar verksamhet
var frågan om två tillhandahållanden. Det ena avsåg enbart överlåtelse av andelarna i lagerbolaget. Det andra avsåg tjänster som innebar att kunden avlastades arbetet med att bilda bolag ( HFD 2011 not. 33 ). Rättsfall: garantigivning omfattades av undantaget
/ Vägledning / 2014 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skatteplikt och undantag / Undantag från skatteplikt / Finansiella tjänster / Värdepappershandel och jämförbar verksamhet
ansåg att det mervärdesskatterättsligt var frågan om två tillhandahållanden. Det ena avsåg enbart överlåtelse av andelarna i lagerbolaget. Det andra avsåg tjänster som innebar att kunden avlastades arbetet med att bilda bolag ( HFD 2011 not. 33
/ Vägledning / 2015 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skatteplikt och undantag / Undantag från skatteplikt / Finansiella tjänster / Värdepappershandel och jämförbar verksamhet
att det mervärdesskatterättsligt var frågan om två tillhandahållanden. Det ena avsåg enbart överlåtelse av andelarna i lagerbolaget. Det andra avsåg tjänster som innebar att kunden avlastades arbetet med att bilda bolag ( HFD 2011 not. 33 ). Rättsfall: Garantigivning omfattades
/ Vägledning / 2019 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skatteplikt och undantag / Undantag från skatteplikt / Finansiella tjänster / Värdepappershandel och jämförbar verksamhet
att det mervärdesskatterättsligt var frågan om två tillhandahållanden. Det ena avsåg enbart överlåtelse av andelarna i lagerbolaget. Det andra avsåg tjänster som innebar att kunden avlastades arbetet med att bilda bolag ( HFD 2011 not. 33 ). Rättsfall: garantigivning omfattades
/ Vägledning / 2023 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Omsättning / Vad är omsättning?
. Detta kan vara aktuellt när bolag utför vissa offentliga uppgifter med stöd av avtal som ingås mellan bolag och kommun eller region ( C-174/14 Saudacor , punkterna 36-38 och C-182/17 Nagyszénás Településszolgáltatási Nonprofit , punkterna 37-38). En kommuns överföring
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Uthyrning av elevbostäder
samt expeditionslokal för elevhemsföreståndaren. Bolaget ställde härefter följande fråga. Bolaget önskar svar på frågan huruvida bolagets uthyrning till kommunen X av fastigheten Y – ombyggt till elevhem – ska anses avse stadigvarande bostad
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Mervärdesskatt vid mottagande av bidrag från EU:s strukturfonder
2000-2006 koncentrerades strukturfondsprogrammen till i princip tre mål och fyra gemenskapsinitiativ. Mål 1 och 2 var knutna till geografiskt avgränsade områden medan Växtkraft mål 3 avsåg hela landet. Nya program genomförs under åren 2007-2013. Se
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Mervärdesskatt vid mottagande av bidrag från EU:s strukturfonder
och/eller att bidragsmottagaren ska bidra med viss del av kostnaden för den aktuella aktiviteten. Under perioden 2000-2006 koncentrerades strukturfondsprogrammen till i princip tre mål och fyra gemenskapsinitiativ. Mål 1 och 2 var knutna till geografiskt avgränsade områden medan