Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bolaget fyra måste två" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2019 | 27 träffar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
gäller i tur och ordning för make eller sambo barn barnbarn föräldrar syskon, och syskonbarn. Om det finns två eller flera anhöriga under samma punkt företräder de den enskilda gemensamt ( 2 § FB ). Anhörigbehörigheten gäller inte i frågor
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
ändras. I detta fall blir det därför upp till Skatteverket att meddela ett omprövningsbeslut på eget initiativ. Om två år har passerat efter utgången av det kalenderår då beskattningsåret gått ut, måste ett sådant beslut meddelas genom efterbeskattning
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Kupongskatt
. För att föreläggandet ska ställas till rätt person som måste därför hänsyn tas till de omständigheter som beskrivs för Avstämningsbolag, värdepappersfonder och specialfonder . Särskild längd över utdelningsberättigade Skatteverket ska föra en särskild längd (förteckning
Saknas: svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
pröva om en remiss behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss . Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet och det måste alltid övervägas om det inte finns någon enklare
Saknas: bolaget fyra
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Åtgärder efter ett domstolsavgörande avseende beskattning
kan inte alltid utläsas. Skatteprocessen är en sakprocess Skatteprocessen är en sakprocess vilket innebär att domstolen endast ska ta ställning till en eller flera sakfrågor. Domstolen ska vid ett överklagande endast uttala sig i den eller de frågor som är föremål
Saknas: svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
av en elva sidor lång granskningspromemoria exklusive bilagor ( JO 1988/89 s. 333 ). Ett svar måste beaktas Om den enskilda kommer in med ett svar inom föreskriven tid är Skatteverket skyldigt att beakta svaret vid beslutsfattandet. Annars har syftet
Saknas: bolaget fyra
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
i tre situationer: hinder mot omprövning på grund av res judicata hinder mot omprövning på grund av litis pendens hinder mot efterbeskattning två gånger i samma sakfråga. Hinder mot omprövning av frågor som avgjorts av en domstol (res judicata
Saknas: svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Personalliggare / Uppgifter som ska föras in i en personalliggare
i bedrivandet. För att omfattas måste det dock finnas någon höjd på den verksamma personens aktivitet. En person som i en bricklunchservering efter avslutad måltid ställer ut sin lunchbricka i diskvagnen eller en person som på eget initiativ, helt
Saknas: svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / I vilka syften får revision ske?
. 7 § SFL ). Vidare ges de utländska tjänstemännen möjlighet att ställa frågor till den reviderade, men frågorna som får ställas måste rymmas inom ramen för det syfte som den administrativa utredningen utförs samt inom ramen för den beslutade
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Kassaregister / Undantag från skyldigheten att använda kassaregister
ett kassaregister ( 39 kap. 5 § första stycket 1 SFL ). När man bedömer om ett företags försäljning är av obetydlig omfattning ska man ta särskild hänsyn till om försäljningen normalt uppgår till eller kan antas uppgå till sammanlagt fyra prisbasbelopp
Saknas: svar