Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut bolaget ska synes torde" | Förvaltningsrätt & förfarande | Ställningstaganden | Alla | 8 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Behöver beslutsfattarens namn alltid anges i underrättelser om beslut enligt förvaltningslagen?
1 Sammanfattning Det saknas ett uttryckligt krav på att beslutsfattarens och föredragandens namn ska framgå av en underrättelse om ett beslut enligt 33 § förvaltningslagen (2017:900, FL). Det innebär att det är rättsligt möjligt att i vissa
Saknas: bolaget synes
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Utgör Skatteverkets åtgärd att begära indrivning hos Kronofogdemyndigheten enligt 20 kap. skattebetalningslagen (1997:483,SBL) ett överklagbart beslut?
beskattningsbeslut följer av det faktum att det i 2 § särskilt reglerats att beslut om exempelvis skatterevision enligt 14 kap. 7 § SBL inte får överklagas. Av 31 § verksförordningen framgår att det för varje skriftligt beslut av en statlig myndighet ska finnas
Saknas: bolaget synes
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skatteverkets fortsatta handläggning i tryckerimomsärendena efter Högsta domstolens beslut i mål nr Ö 2708-15
som affärsmässiga beslut som inte kan medföra någon omprövning av följdändringsbeslutet. För att omprövning ska bli aktuell krävs att tryckeriets betalningsoförmåga är bestående och att oförmågan kommit till uttryck genom inledandet av ett insolvensförfarande
Saknas: synes torde
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Juridiska personer som har upplösts efter likvidation
mot någon, finns det behov för det upplösta bolaget att göra gällande sitt anspråk. Vilka möjligheter har då ett upplöst bolag att begära omprövning av eller överklaga ett beslut om skatt? Ett upplöst bolag kan ha rättskapacitet i den mån det behövs
Saknas: synes torde
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Fråga om omprövningsbeslut som är till den skattskyldiges nackdel och som meddelas efter ordinarie omprövningsfrist alltid är att anse som efterbeskattnings- respektive eftertaxeringsbeslut.
till den skattskyldiges nackdel som meddelats efter ordinarie omprövningsfrist och som inte innehåller rekvisiten för efterbeskattning respektive eftertaxering ändå ska anses utgöra ett beslut om efterbeskattning respektive eftertaxering. Vidare har fråga väckts
Saknas: synes
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
:1244), SFL. Även om det i ett sådant beslut inte framgår att en prövning av förutsättningarna för efterbeskattning skett gäller beslutet och det ska inte undanröjas, eftersom det inte är tillåtet att efterbeskatta samma fråga två gånger. Beslutet ska
Saknas: synes torde
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Avgränsning av uttrycket byggarbetsplats i skatteförfarandelagen
kap. 8 § andra stycket SFL). 4 Bedömning 4.1 En eller flera byggarbetsplatser Skatteverket lämnar här sin syn på vilka faktorer som främst ska beaktas vid avgränsningen av vad som är en byggarbetsplats. Verket utvecklar också sin uppfattning
Saknas: överklaga
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / DAC 6 – hur beräknas treårsperioden i kännetecknet om överföring av funktioner, risker eller tillgångar?
inom samma område. Bolaget är en fullfjädrad tillverkare som ansvarar för verksamheten och själv står alla risker med både FoU och tillverkning. I januari beslutas att det ska ske en omstrukturering inom koncernen och att X AB framöver ska
Saknas: synes överklaga