Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut bolaget ska torde" | 2020 | 1765 träffar
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Överklagande av konkursbeslutet
av någon presumtionsregel. I ett fall visade det sig att fordran ”i själva verket” var så liten att obeståndspresumtionen inte kunde tillämpas. Högsta domstolen konstaterade att någon annan utredning inte fanns av vilken det kunde framgå att bolaget var insolvent. Här torde
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
alltså att ändras. Tidsfrister för överklagan Huvudregeln är att ett överklagande av Kronofogdens beslut ska göras inom tre veckor från delgivningen, om inte laga förfall visas ( 18 kap. 7 § UB) . För Skatteverkets del kan det bli aktuellt att överklaga
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kronofogdemyndigheten (KFM) har inte ansetts ha rätt att överklaga ett tingsrättsavgörande rörande förrättningskostnader hos KFM
att den som överklagar ett beslut av KFM inte har någon motpart i domstolen (prop. 1995/96:115 s. 85). Vidare erinrades om att KFM normalt ska avge ett eget yttrande i samband med att ett överklagande skickas över till tingsrätten (17 kap. 3 § UF). I övrigt gällde
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Innebörden av konkursbeslutet
på Skatteverkets konto till och med den dag då pengarna återbetalas. Skatteverket valde att inte överklaga hovrättens beslut. Högsta domstolen har ansett att betalningar som en gäldenär gör via en bank eller annan betalningsförmedling sker först
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Delägare i svenskt handelsbolag / Invändningar mot betalningsansvar
. Om beslutet är lagakraftvunnet får det i princip anses bindande gentemot bolagsmännen, se RH 1994:135 . Visst utrymme för att beakta t.ex. klara felaktigheter i beslutet torde dock finnas. Om bolaget fortfarande har talerätt mot det underliggande beslutet
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Anstånd med betalning av skatter och avgifter / Det är tveksamt hur mycket som kommer att behöva betalas / När kan Skatteverket kräva säkerhet för ändringsanstånd?
för prövning ( KRNJ 2018-09-25, mål nr 1022—1023-18 och KRSU 2019-03-28, mål nr 624—629-19 ). Skatteverket har i normalfallet möjlighet att överklaga en dom där frågan om säkerhet återförvisas till Skatteverket för prövning och yrka att en högre instans ska
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursansökningsförfarandet / Obestånd – en förutsättning för konkurs / Skatteverkets betalningsuppmaning
var skönstaxerade och att bolaget skulle överklaga taxeringarna. Tingsrätten anförde bl.a. att bolaget ”ej genom uppvisande av deklarations- eller besvärshandlingar eller på annat sätt visat skäl för att skatterna skulle komma att ändras. De får därför betraktas
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Rättegångskostnader
rätt upphäver ett beslut om konkurs ska egendomen återlämnas till gäldenären i den mån den inte behövs för betalning av konkursboets kostnader. Reglerna för dispositiva tvistemål gäller I konkursmål är rättegångsbalkens regler för rättegångskostnader
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Ersättning för ombudskostnader / Begränsningar i rätten till ersättning
avtal kan avse rättsskyddsförsäkringar eller liknande. Rättshjälp Ersättningsreglerna i SFL är subsidiära i förhållande till rättshjälpslagen, d.v.s. vid beslut om ersättning ska den beslutande myndigheten minska ersättningen
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Företrädare för juridiska personer vid ansökan om företrädaransvar / Legal företrädare
( prop. 2002/03:128 s. 24 f. ). Frågan om vem som är företrädare ska bedömas utifrån objektivt konstaterbara omständigheter. Att legala företrädare för en juridisk person ska anses vara företrädare i den mening som avses i reglerna om företrädaransvar