Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar borde bör företag" | 2021 | 1403 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Frågor och svar på grund av nya faktureringsregler m.m. när det gäller mervärdesskatt
många frågor till Skatteverket såväl från externt håll (enskilda företag och deras sammanslutningar, skatterådgivare, programtillverkare m.m.) som internt inom förvaltningen. En del frågor kommer att besvaras nedan under det att andra blir besvarade
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skrivelse nr. 3 beträffande frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
redogörelse på olika uppkomna frågor. Fråga 1 Enligt 11 kap. 10 § ML ska en kreditnota innehålla uppgift om ändringen, en otvetydig hänvisning till den ursprungliga fakturan, om eventuell omvänd skattskyldighet, mervärdesskatten enligt fakturan samt
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
eller från någon enskild (remiss) ( 26 § FL ). Möjligheten att hämta in information gäller alltså i förhållande till kommuner, regioner, andra myndigheter, organisationer, företag eller andra enskilda. Befogenheten att använda remiss följer redan av utredningsansvaret i 23
/ Vägledning / 2021 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När får ett skattetillägg inte tas ut? / Vid rättelse på eget initiativ
att den oriktiga uppgiften inte är upptäckt eller kommer att upptäckas av Skatteverket, så bör en rättelse som kommer in till Skatteverket betraktas som gjord på eget initiativ. Skatteverket har begärt upplysningar från den uppgiftsskyldiga Om Skatteverket
/ Vägledning / 2021 / Punktskatter & trafikskatter / Reklamskatt / Allmänt om olika begrepp i RSL / Annons
om samdistribution av reklamerbjudanden från flera företag (KRSU 1997-06-27, mål nr 1245-1995 och 1243−1244-1995). Del av publikation eller bilaga till publikation En trycksak som följer med en publikation kan antingen utgöra en del av publikationen eller bilaga
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Armlängdsprincipen
, restriktioner för betalningar och valutakontroll, bör ses som marknadsvillkor som ska beaktas vid bedömningen av internpriset på denna marknad. Ibland kan ett land hindra ett företag från att genomföra t.ex. räntebetalningar på ett lån till ett närstående
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
från hur oberoende parter skulle ha avtalat och detta medförde att resultaten i de svenska bolagen blev för lågt. De frågor som kammarrätten skulle ta ställning till borde därför ha kunnat prövas enligt korrigeringsregeln. Rättsfall från kammarrätterna
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Aktiebolag / Förbjudna lån / Civilrättsliga regler om låneförbud
Det finns fem undantag från låneförbudet ( 21 kap. 2 § ABL ). Undantagen gäller om: gäldenären är en kommun, region eller kommunalförbund, s.k. kommunlån gäldenären är ett företag i en koncern där det långivande bolaget ingår, s.k. koncernlån lånet är avsett
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vem ska lämna uppgifter? / Rådgivare ska i första hand lämna uppgifter
på när rådgivare är uppgiftsskyldiga i Sverige. Exempel: en rådgivare har starkare anknytning till ett annat EU-land Företag A, med hemvist i EU-land A, har ett fast driftställe i Sverige. Det svenska fasta driftstället tillhandahåller rådgivning som i sin helhet
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Internationell insolvensrätt / EU:s insolvensförordning
till rekonstruktion av företag i stället för likvidation av företag ( prop. 2016/17:125 s. 21 ). Insolvensförordningen gäller för alla insolvensförfaranden som staterna anmält och som finns upptagna i bilaga A till förordningen, oavsett om gäldenären är en fysisk