Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut bruka frågeställningar" | 2020 | 267 träffar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Fastighetstaxering
när en och samma frågeställning hanteras olika i fråga om beslut som rör eller kan förväntas röra frågor av massmedialt intresse när skattenämnden har överröstat ordföranden i ett beslut och frågan är principiellt intressant (detta gäller beslut som har fattats före den 1 mars
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Koncerninterna tjänster
Två frågeställningar är centrala när det gäller koncerninterna tjänster: 1) om en tjänst överhuvudtaget har tillhandahållits, och 2) vad det armlängdsmässiga priset i så fall är. Tjänster i OECD:s riktlinjer (kapitel VII) I kapitel VII i OECD:s
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Förvaltning och tillsyn / Förvaltning av ett konkursbo
gäldenären i viktigare frågor. Domstolen utser förvaltare När ett beslut om konkurs meddelas ska tingsrätten snarast utse en eller flera förvaltare att ta hand om skötseln av konkursboet (1 kap. 3 § samt 2 kap. 24 § KonkL). TSM ska höras innan förvaltare
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ekonomiska svårigheter enligt EU:s allmänna gruppundantagsförordning – förbrukat aktiekapital och försvunnet eget kapital i handelsbolag
eller årsredovisning kunna ligga grund för bedömningen av om ett företag är i ekonomiska svårigheter. För aktiebolag kan också en kontrollbalansräkning ligga till grund för bedömningen av om ett företag är i ekonomiska svårigheter. 2 Frågeställningar Enligt EU:s
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilka förhandsbesked ska Skatteverket lämna upplysningar om mot bakgrund av EU:s ändringsdirektiv 2015/2376 (DAC 3)?
lämnas (avsnitt 4.4). 2 Frågeställning Av rådets direktiv 2015/2376 av den 8 december 2015 om ändring av direktiv 2011/16/EU vad gäller obligatoriskt automatiskt utbyte av upplysningar i fråga om beskattning (DAC 3 1 ) framgår att EU-medlemsstaternas
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skatteverkets hantering av misstagsinbetalningar till skattekontot
överklagbart beslut. 2 Frågeställning Det händer att inbetalare kontaktar Skatteverket och uppger att de gjort fel vid inbetalningen av skatt till Skatteverket, varvid inbetalning har kommit att tillgodoräkna annan skattskyldigs skattekonto, s.k
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Utmätt pensionsförsäkring
i inkomstslaget tjänst. 2 Bakgrund och frågeställning En person (förvärvaren) har förvärvat en privat pensionsförsäkring som utmätts hos personens make (överlåtaren). Enligt det försäkringsbrev som gäller efter överlåtelsen är förvärvaren försäkringstagare
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilka tax rulings (förhandsbesked) ska Skatteverket lämna information om enligt Action 5 i OECD:s/G20:s BEPS-projekt?
tillgängligt hos Skatteverket. 2 Frågeställning Slutrapporten från Action 5 i BEPS-projektet ”Countering Harmful Tax Practices More Effectively, Taking Into Account Transparency and Substance” (OECD, 2015) beskriver en av de fyra minimistandarder länderna (1
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Delvis befrielse från skattetillägg med tillämpning av skatteförfarandelagen när den skattetilläggsgrundande ändringen medför en avdragsrätt vid inkomstbeskattningen
eller det måste antas att han haft för avsikt att göra sådant avdrag. Vid skönsbeskattning på grund av utebliven deklaration. 2 Frågeställning Skatteverket har 2012-10-09 meddelat ett ställningstagande med dnr 131 666779-12/111 , enligt vilket befrielse
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Mervärdesskatt vid uthyrning av loger i idrottsanläggning
i det enskilda fallet av vikt att fastställa vad som efterfrågas av kunden genom att beakta huruvida de prestationer som utförs kan anses uppfylla ett eller flera syften hos en genomsnittlig kund. 2 Bakgrund och frågeställning Fråga har uppkommit