Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut bruka" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2024 | 192 träffar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Beslut som får överklagas och vem som får överklaga / Överklagande av allmänna ombudet
En myndighet får inte överklaga sina egna beslut. Därför finns det ett allmänt ombud (AO) hos Skatteverket som kan överklaga Skatteverkets beslut. Varför har man ett allmänt ombud? Enligt allmänna förvaltningsrättsliga principer får en myndighet
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Omprövning av det överklagade beslutet
den enskilda begära omprövning eller överklaga? När det är oklart om den enskilda begär omprövning eller överklagar ett beslut ska Skatteverket utreda vad den enskilda vill. Skyndsamhetskrav och utredningsskyldighet Skatteverket ska snarast ompröva
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skönsmässiga beslut om skatter och avgifter
brister i den eller i underlaget till deklarationen, och skatten eller underlaget för skatten därför inte kan beräknas tillförlitligt. Bestämmelser om skönsbeskattning Bestämmelser om skönsmässiga beslut om skatter och avgifter finns i 57 kap. SFL
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Fastighetstaxering
Skatteverkets beslut om fastighetstaxering får överklagas av fastighetsägaren och det allmänna ombudet hos Skatteverket. Överklagande ska göras hos förvaltningsrätten. Förutsättningar för att överklaga Fastighetsägaren och det allmänna ombudet hos
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Åtgärder efter ett domstolsavgörande avseende beskattning
och beslut En domstol avslutar ett mål genom en dom eller ett slutligt beslut. Om domstolen tar ställning i den överklagade frågan så kommer detta till uttryck i en dom. Om domstolen däremot inte prövar målet i sak, utan skiljer sig från målet på grund
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Handläggning vid domstol / Ändring av talan
som anskaffats för företagsledarens privata bruk. Denna grund visade sig under processen inte längre vara hållbar. Skatteverket hävdade då i stället att bolaget inte hade avdragsrätt eftersom förlusten inte var verklig. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Handläggning vid domstol / Muntlig förhandling
i frågan. Frågan om en muntlig förhandling behövs eller inte bör i första hand bedömas mot bakgrund av den föreliggande utredningen i målet. Genom förhandlingen kan en part dock få en bättre förståelse för rättens beslut. Ett särskilt skäl mot muntlig
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till fördel
kan överklaga ett beslut även om det är till fördel Även om ett beslut som Skatteverket fattar med stöd av 66 kap. 19 § SFL sker på Skatteverkets initiativ och är till fördel för den som ärendet gäller kan denna begära omprövning av eller överklaga
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Viteslagen
om vitesföreläggandet enligt speciallagstiftning gäller omedelbart (HFD 2024-01-10, mål nr 4429 4430-22). Ett vitesföreläggande får laga kraft när det inte längre går att överklaga vitesföreläggandet. Vilken tidsfrist som gäller för att överklaga ett vitesföreläggande
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Jävsgrunderna i förvaltningslagen
den som för Skatteverkets räkning tar del i handläggningen, dvs. bereder och föredrar ett ärende, på ett sätt som kan påverka Skatteverkets beslut som kan vara jävig. Det innebär att enbart handläggare och beslutsfattare kan vara jäviga ( prop. 2016/17:180 s. 302