Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar deklarationer måste" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2020 | 84 träffar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Registrering / Anmälan för registrering
sig för registrering hos Skatteverket ( 7 kap. 2 § första stycket SFL ). En anmälan måste göras för att det skatteadministrativa systemet ska fungera ( prop. 2010/11:165 s. 319 ). Anmälan görs för varje skatt för sig. Tidpunkt för anmälan Den som ska vara registrerad
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Registrering / Vem ska registreras?
I SFL finns bestämmelser om i vilka fall någon måste registrera sig hos Skatteverket. Gemensamt för de olika skatterna Registrering hos Skatteverket är nödvändigt för att verket ska kunna administrera deklarationer, inbetalningar, utbetalningar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
etableringsställe i Sverige och inte heller är stadigvarande bosatt eller stadigvarande vistas här ( 1 kap. 15 § ML ). Läs mer om begreppen etablerad , utländsk och beskattningsbar person. Vilka utländska beskattningsbara personer måste ha ett ombud Utländska
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
kan lämnas muntligen. Denna skillnad har dock inte någon större betydelse eftersom en deklaration ska lämnas på något annat sätt än muntligen, och en begäran om omprövning eller ett överklagande måste ha skriftlig form. Eftersom begreppet oriktig uppgift
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Bevisning
kan vara mycket stort och kombinationsmöjligheten mellan olika bevisfakta är också stor. Exempel på bevisfakta som ofta finns i skatteärenden är: uppgifter i en deklaration uppgifter om andra fakta som den enskilda lämnar i svar uppgifter upptagna i kontrolluppgifter
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
begära omprövning eller överklaga vem som får begära ut sekretessbelagda uppgifter vem som får utse ett ombud . En fysisk person ska som huvudregel själv lämna uppgifter i en deklaration. För en juridisk person ska uppgifterna lämnas av en behörig
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / I vilka syften får revision ske?
. Deklarationstidpunkten inträder den 1 mars eller den 1 april 2020 för e-deklaration. Skatteverket fattar beslut om kontroll av att det finns förutsättningar att fullgöra uppgiftsskyldigheten. När inkomstdeklarationen sedan kommer in måste ett tilläggsbeslut fattas
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vem ska lämna uppgifter? / Vem ska lämna uppgifter? (OBS! Sidan ska tas bort vid publicering av de nya sidorna)
och inte omfattas av definitionen av rådgivare och rådgivning Nedan listas exempel på vad som räknas och inte räknas som rådgivare och rådgivning. Deklarationsmedhjälpare Att en person som är behjälplig med att upprätta någon annans deklaration
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
att lita på ett skriftligt besked än ett muntligt svar, men även muntliga upplysningar kan grunda skadeståndsansvar. Upplysningarna måste rymmas inom myndighetens verksamhetsområde Upplysningarna som myndigheten lämnar måste också rymmas inom myndighetens
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / KRNS, mål nr 137-17, Beskattning av insättningar på privat bankkonto
förklaringar motbevisa Skatteverkets påstående. KR säger också att det inte räcker med att påvisa insättningar på någons privata konto för att kunna påstå att lämnad deklaration innehåller brister. För att insättningarna ska vara att anse som inkomst av tjänst