Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar dotterföretaget ska syskon två" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2016 | 21 träffar
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
Kommunikation är ett uttryck för den viktiga rättsprincipen att ingen får dömas ohörd. Skatteverket har en kommunikationsskyldighet i två situationer. Kommunikation ska då ske innan Skatteverket fattar sitt beslut. Kommunikation är viktigt
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Registrering / Anmälan för registrering
Om en uppgift som ligger till grund för registreringen ändras, ska den som är registrerad underrätta Skatteverket om ändringen inom två veckor från det att ändringen inträffade ( 7 kap. 4 § SFL ). Underrättelse om ändrade uppgifter om mervärdesskatt ska lämnas
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
till och med utgången av 2020. Det innebär dock inte att Skatteverket ska ompröva ett beslut genom efterbeskattning under hela denna sexårsperiod. Under de två första åren (tvåårsfristen) ska omprövningsbeslutet i stället meddelas med stöd av 66 kap. 21 § SFL, d.v.s
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får begära omprövning eller överklaga vem som får begära ut sekretessbelagda uppgifter vem som får utse ett ombud måste man veta vem som är behörig företrädare
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
som ska ha orsakat att ett beslut har blivit felaktigt eller inte fattats inom tvåårsfristen . Ett uteblivet svar på ett föreläggande som har ställts efter tvåårsfristen kan aldrig ha orsakat att ett beslut har blivit fel eller inte fattats i rätt tid
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
särskilda regler om skadestånd i skatteförfarandelagen (SFL) som rör ärenden om betalningssäkring . Frågor om skadeståndsansvar kan också komma upp i samband med konkursärenden. Specialbestämmelser om konkursförvaltares och borgenärers skadeståndsansvar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Förlängning av tjänsteresa i två fall
att reskostnaden inte är högre på grund av förlängningen. Om arbetsgivaren betalar hotellkostnader och traktamente för sådan tid ska det beskattas som lön. En tjänsteresa kan dock på arbetsgivarens initiativ förlängas, t.ex. över helgen, för att minska
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vad är byggverksamhet och när föreligger en byggarbetsplats?
inte anser det möjligt att ge ett generellt heltäckande svar anger verket i stället sin uppfattning om på vilka grunder bedömningarna ska göras. Vilka arbeten är byggverksamhet? Med byggverksamhet avses enligt lagens definition näringsverksamhet som avser
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Förordning (2012:848) om administrativt samarbete inom Europeiska unionen i fråga om beskattning
eller en behörig tjänsteman som avses i 4 § skickar eller tar emot en begäran eller ett svar på en begäran om samarbete, ska de underrätta det centrala kontaktkontoret om detta. Om ett kontaktorgan eller en behörig tjänsteman tar emot en begäran som inte omfattas
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Förvaltningslag (1986:223)
sätt. Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt. En myndighet skall ha öppet under minst två timmar varje helgfri måndag-fredag