Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar efterbeskattningsbeslut får följdfrågor överklaga" | 2015 | 262 träffar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
verkställighet krävs att domstol beslutar om inhibition ( 18 kap. 12 § UB ). Vem har rätt att överklaga Kronofogdens beslut? Kronofogdens beslut får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom eller henne emot ( 18 kap. 2 § UB ). Ett överklagande
Saknas: efterbeskattningsbeslut följdfrågor
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Beslut som får överklagas och vem som får överklaga / Överklagande av allmänna ombudet
En myndighet får inte överklaga sina egna beslut. Därför finns det ett allmänt ombud (AO) hos Skatteverket som kan överklaga Skatteverkets beslut. Varför har man ett allmänt ombud? Enligt allmänna förvaltningsrättsliga principer får en myndighet
Saknas: följdfrågor svar
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
Saknas: efterbeskattningsbeslut följdfrågor
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
Skatteverket får inte efterbeskatta någon som tidigare blivit efterbeskattad i samma fråga, eller om det skulle vara uppenbart oskäligt att efterbeskatta. Om beloppet ifråga är obetydligt får efterbeskattning inte heller ske, såvida
Saknas: följdfrågor svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Beräkning av bruttolön vid nettolöneavtal – följdfrågor
nettolön samt att arbetsgivaren ska stå för skatteinbetalningen. Följande följdfrågor har ställts. 1. Hur ska beräkningen göras om den anställde har ett avtal som "enbart" gäller en förmån, exempelvis en bilförmån, och där arbetsgivaren ska stå
Saknas: efterbeskattningsbeslut överklaga
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
) Skatteverket får inte ompröva beslut i frågor som har avgjorts av en allmän förvaltningsdomstol, s.k. res judicata ( 66 kap. 3 § SFL ). En förvaltningsdomstols dom i ett skattemål som har fått laga kraft får på så sätt negativ rättskraft. Rättskraften gäller
Saknas: följdfrågor svar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Handläggning vid domstol / Ändring av talan
Skatteprocessen är en sakprocess. Normalt får varken klaganden eller Skatteverket föra in en ny sakfråga i en pågående process. Den som har överklagat får inte ändra sin talan Huvudregeln om processföremålet i skattemål är att den som har överklagat
Saknas: följdfrågor svar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: efterbeskattningsbeslut överklaga
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
för ett sådant efterbeskattningsbeslut är att den uppgiftsskyldige har lämnat en oriktig uppgift till ledning för den egna beskattningen och att ett tidigare beslut har blivit felaktigt eller inte fattats på grund av den oriktiga uppgiften (orsakssamband). Skatteverket får även meddela
Saknas: följdfrågor
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
som ett efterbeskattningsbeslut, oavsett om Skatteverket berört rekvisiten för efterbeskattning eller påfört skattetillägg i beslutet. Det finns regler om förlängd tid för efterbeskattning som gör att Skatteverket under vissa förutsättningar får besluta om efterbeskattning även
Saknas: följdfrågor