Sökresultat: "frågor och svar efterbeskattningsbeslut företag omprövningsbeslut taxeringsbeslut" | 2019 | 17 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
1 Sammanfattning Ett omprövningsbeslut är alltid att anse som ett efterbeskattningsbeslut när det sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen i 66 kap. 21 § skatteförfarandelagen (2011
Saknas: företag svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
). Skatteverket kan normalt fatta flera omprövningsbeslut i samma fråga under den ordinarie omprövningstiden, men efterbeskattning får inte ske två gånger i samma fråga. Det är inte samma fråga om besluten avser olika perioder eller olika år. Om Skatteverket
Saknas: svar taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Omprövningstid enligt huvudregeln
är att Skatteverket ska meddela eventuella omprövningsbeslut till nackdel inom två år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut. Tvåårsfristen för omprövning till nackdel gäller både omprövning av det första beslutet (grundbeslutet
Saknas: svar taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
inte har prövat de nya uppgifterna genom ett omprövningsbeslut. Om det i stället skulle vara så att den uppgiftsskyldiga i samband med kompletteringen yrkar att det felaktiga beslutet ska ändras, blir det inte aktuellt att meddela något efterbeskattningsbeslut
Saknas: företag taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Särskilt kvalificerad beslutsfattare
omprövningsbeslut enligt 66 kap. 5 § SFL ( Skatteverkets arbetsordning p. 6.4.4 ). Även om man som SKB kan vara diskvalificerad som beslutsfattare vid omprövningen så är man inte förhindrad att föredra ärendet eller att föra Skatteverkets talan i saken i domstol
Saknas: efterbeskattningsbeslut svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
har för avsikt att fatta ett omprövningsbeslut om mervärdesskatt till nackdel avseende perioden april–juni 2014 för ett företag som har räkenskapsår 1 maj–30 april. Redovisningsperioden april–juni 2014 berör två beskattningsår (1 maj 2013–30 april 2014 och 1 maj
Saknas: svar taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessregler / Beskattningsverksamheten / Sekretess till skydd för den enskilda
inte av sekretessen i 27 kap. OSL ( prop. 1979/80:2 Del A s. 258 ). Detta innebär att skriftliga frågor och svar är offentliga allmänna handlingar. Vissa företag ingår en avsiktsförklaring om s.k. fördjupad samverkan med Skatteverket. Fördjupad samverkan
Saknas: efterbeskattningsbeslut taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
inte Skatteverkets möjlighet att efter ackordsförfarandet göra gällande den procentuella del av fordran som enligt ackordsbeslutet ska betalas. Om det finns ett debiteringsbeslut, ett omprövningsbeslut eller en dom avseende den tvistiga fordringen är det detta belopp
Saknas: efterbeskattningsbeslut taxeringsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / HFD 2018 ref. 79, Eftertaxering och skattetillägg i mål om avdrag för ränta på lån för förvärv av dotterbolagsandelar i ett utländskt bolags svenska filial
). Skatteverket tolkar domen som ett klargörande av upplysningsskyldighet och orsakssamband med hänsyn till de speciella förutsättningar som gällde i målet. Skatteverket anser inte att domen innebär någon ändring av tidigare rättspraxis i dessa frågor
Saknas: efterbeskattningsbeslut svar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skattebetalningslag (1997:483)
del av utbetalningen som utgör ränta och utbetalaren därför ska redovisa hela beloppet i kontrolluppgift enligt 8 kap. 5 § andra stycket lagen om självdeklarationer och kontrolluppgifter, 7. ränta eller utdelning som ett utländskt företag ska lämna
Saknas: efterbeskattningsbeslut