Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar efterbeskattningsbeslut kunnat" | Skattebetalning & borgenärsarbete | Rättsfallskommentarer | 2022 | 7 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kronofogdemyndigheten (KFM) har inte ansetts ha rätt att överklaga ett tingsrättsavgörande rörande förrättningskostnader hos KFM
om den underliggande fordringen. Skatteverket kan i processen behöva ta ställning i frågor som kan vara säregna för den myndighet som ansökt om indrivning (se t.ex. NJA 2012 s. 452). Mot den bakgrunden ter det sig inte anmärkningsvärt om det ankommer på Skatteverket
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / EUD, mål nr C-493/15 – avskrivning av mervärdeskatteskulder efter avslutad konkurs
om förhandsavgörande från Italiens högsta domstol (Corte di Cassazione). Den italienska domstolen ville ha svar på om EU-reglerna rörande skyldighet att uppbära den mervärdesskatt som ska betalas i respektive stat utgjorde hinder för att tillämpa en nationell
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Vägrad fastställelse av offentligt ackord
rekonstruktören hade bolaget avhänts medel för att täcka andra koncernbolags kostnader och hade inte kunnat få ersättning för sina utlägg. Bolaget hade således stora fordringar på såväl moder- som systerbolag, vilka rekonstruktören värderade till noll kr. Även
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / EUD, mål nr C-557/13 – återvinning över landgränser
EU-domstolens dom den 16 april 2015, mål nr C-557/13 . Sammanfattning När det uppkommer en situation då återvinning av en rättshandling aktualiseras i två medlemsstater så måste konkursdomstolen pröva om återvinning kan ske både enligt konkurslandets...
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Medansvar för styrelseledamot enligt 25 kap. 18 § ABL. Vid fastställandet av ”kritiska tidpunkten” har skälig tid för färdigställande av kontrollbalansräkning i visst fall bedömts vara längre än en månad men kortare än två månader
en kontrollbalansräkning ha kunnat vara färdigställd i vart fall innan de nyssnämnda fordringarna uppkom. Således tillgodoräknade hovrätten minst 33 och högst 49 dagar för arbetet med att färdigställa kontrollbalansräkningen. I målet framkom att M varit sjukskriven
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / HD, mål nr Ö 731-17, omprövning av skuldsanering och ersättning för rättegångskostnad
på omständigheter som inte hade kunnat förutses vid beslutet. En likalydande bestämmelse finns numera även i 48 § i 2016 års skuldsaneringslag (2016:675, NSksanL). Enligt Kronofogden hade M visserligen fört fram beaktansvärda skäl för att ersättningen
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / NJA 2020 s. 908, Förtydligande av statens ansvar för rättegångskostnader i utmätningsmål
aktualiserades också frågor om det hade någon betydelse för fördelningen av kostnadsansvaret att utmätningen hade skett även för andra borgenärers fordringar. Kostnadsansvaret styrs numera av två olika rättsregler HD konstaterar inledningsvis att rätten
Saknas: efterbeskattningsbeslut