Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar efterbeskattningsbeslut ska" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2021 | 71 träffar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
. Detta kan jämföras med att det under den ordinarie omprövningsperioden är tillräckligt att Skatteverket kan göra sannolikt att vissa omständigheter föreligger. Vilka skatter och avgifter kan omprövas genom efterbeskattning? Ett efterbeskattningsbeslut ska avse
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
i vilken omfattning och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar på frågor som rör verkets verksamhetsområde. Om Skatteverket inte kan eller bör svara på frågan ska verket meddela
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Registrering / Vem ska registreras?
I skatteförfarandelagen finns bestämmelser om i vilka fall någon måste registrera sig hos Skatteverket. Gemensamt för de olika skatterna Registrering hos Skatteverket är nödvändigt för att verket ska kunna administrera deklarationer, inbetalningar
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Förankring hos en särskilt kvalificerad beslutsfattare / Vilka beslut ska förankras?
av det tilltänkta beslutet. Om avvikelsen gäller flera frågor som inte var för sig men sammantaget avser ett väsentligt belopp ska beslutet förankras av en SKB, oavsett om frågorna gäller samma eller skilda skatteslag. Väsentlig ekonomisk betydelse motsvarar beslut
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / När ska uppgifter lämnas? / Vid vilken tidpunkt ska en rådgivare lämna uppgifter?
Rådgivare ska lämna uppgifter inom 30 dagar efter vissa uppräknade situationer. För marknadsförbara arrangemang ska en rådgivare också lämna uppgifter kvartalsvis. Information om vid vilken tidpunkt en användare ska lämna uppgifter finns på sidan
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vem ska lämna uppgifter? / Rådgivare ska i första hand lämna uppgifter
arrangemang som ska rapporteras om övriga villkor för uppgiftsskyldighet är uppfyllda. Bollplank och samtalspartner är inte rådgivare Det kan hända att personer i rådgivningsbranschen eller inom t.ex. koncerner stämmer av och diskuterar frågor med varandra
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
med en bristfällig motivering ska ändras, inte ersättas Ett beslut på Skatteverkets initiativ till nackdel för den som beslutet gäller, och som meddelas efter tvåårsfristen i 66 kap. 21 § SFL, är att anse som ett efterbeskattningsbeslut (se RÅ 1998 not. 106 samt
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
efterbeskattningsbeslut ska man göra en bedömning enligt de allmänna huvudprinciperna för hur man bestämmer saken. Detta innebär att om frågan är hänförlig till samma händelseförlopp och saksammanhang så omfattas den av det tidigare beslutet. Om frågan däremot exempelvis
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Omprövningstid enligt huvudregeln
efter ordinarie omprövningsfrist är efterbeskattningsbeslut ). Om grunden för efterbeskattningen är att den som beslutet gäller har lämnat en oriktig uppgift ska den oriktiga uppgiften preciseras. Dessutom ska det aktuella lagrummet anges i beslutet ( 32 § första
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
finnas behov av bevis om att den som har förelagts har nåtts av föreläggandet kan delgivning användas. Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra
Saknas: efterbeskattningsbeslut