Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut efterbeskattningsbeslut" | 2017 | 899 träffar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Beslut som får överklagas och vem som får överklaga / Överklagande av allmänna ombudet
En myndighet får inte överklaga sina egna beslut. Därför finns det ett allmänt ombud (AO) hos Skatteverket som kan överklaga Skatteverkets beslut. Varför har man ett allmänt ombud? Enligt allmänna förvaltningsrättsliga principer får en myndighet
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Förankring hos en särskilt kvalificerad beslutsfattare / Vilka beslut ska förankras?
Här beskrivs de beslut där beslutsfattandet ska föregås av förankring hos en SKB. Enligt en särskild bestämmelse i SFL ska vissa omprövningsbeslut istället fattas av en SKB . Beslut som ska förankras Av Skatteverkets arbetsordning framgår
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
motivering ska ändras, inte ersättas Ett beslut till nackdel för den som beslutet gäller, och som meddelas efter tvåårsfristen i 66 kap. 21 § SFL, är att anse som ett efterbeskattningsbeslut (se RÅ 1998 not. 106 samt Skatteverkets ställningstagande
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
efterbeskattningsbeslut. Beslut med bristande motivering om efterbeskattningsrekvisiten Ett omprövningsbeslut som fattas efter tvåårsfristen är per definition ett efterbeskattningsbeslut, även om Skatteverket inte uttryckligen har prövat rekvisiten för efterbeskattning
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Handläggning vid domstol / Ändring av talan
i första hand att Skatteverkets beslut skulle undanröjas på formell grund, med hänsyn till att två efterbeskattningsbeslut fattats för samma fråga och i andra hand att beslutet skulle ändras eftersom några arbetsgivaravgifter inte skulle tas
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Åtgärder efter ett domstolsavgörande avseende beskattning
inte hade rätt att överklaga Skatteverkets beslut. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg, till skillnad från underinstanserna, att bolaget skulle tillerkännas rättskapacitet och därmed partshabilitet. Bolaget hade även yrkat att Högsta förvaltningsdomstolen
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
. Vid den fortsatta prövningen i målet utgick Högsta förvaltningsdomstolen från att skattemyndighetens beslut utgjorde beslut om omprövning genom efterbeskattning. SBL var tillämplig i målet. 4 Bedömning Skatteverket ska i efterbeskattningsbeslut ange såväl materiella
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Särskilda avgifter – beslut / Skattetillägg / Vid oriktig uppgift och skönsbeskattning
inom tvåårsfristen ( 52 kap. 3 § SFL ) eller samtidigt med ett efterbeskattningsbeslut ( 52 kap. 5 § SFL ) aktualiseras inte bestämmelsen. Genom bestämmelsen ges Skatteverket möjlighet att fatta ett separat beslut om skattetillägg även under efterbeskattningstid
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Förlängd tid för efterbeskattning
reglerna tolkas restriktivt. Beslut om följdändring Skatteverket får meddela besluta om efterbeskattning enligt 66 kap. 27 § 4 SFL sex månader från den dag då beslut som föranleder ändringen meddelades ( 66 kap 30 § första stycket SFL ). I 66 kap. 27 § 4
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
för ett sådant efterbeskattningsbeslut är att den uppgiftsskyldiga har lämnat en oriktig uppgift till ledning för den egna beskattningen och att ett tidigare beslut har blivit felaktigt eller inte fattats på grund av den oriktiga uppgiften (orsakssamband). Skatteverket får även meddela