Sökresultat: "frågor och svar elen torde" | 2021 | 85 träffar
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Förarbetena ger exempel på sådana arbetsuppgifter: ta ställning till frågor
Saknas: elen
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om anmälan om förvaring av maskinläsbara medier m.m. utomlands
börjar förvaras i utlandet. En anmälan om ändring av plats eller ändring av uppgift om företag i utlandet bör ske så snart ändrade förhållanden har inträffat. Anmälan till Skatteverket bör göras skriftligen." 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska
Saknas: elen
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
Saknas: elen
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ytterligare frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
, men även i skattebetalningslagen (1997:438), SBL och bokföringslagen (1999:1078), BFL. I skrivelsen från 2004-01-28 har redogörelse lämnats för sex olika frågeställningar. Nedan lämnas ytterligare redogörelse på olika frågor, vilka redovisas under olika
Saknas: elen
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skrivelse nr. 3 beträffande frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
redogörelse på olika uppkomna frågor. Fråga 1 Enligt 11 kap. 10 § ML ska en kreditnota innehålla uppgift om ändringen, en otvetydig hänvisning till den ursprungliga fakturan, om eventuell omvänd skattskyldighet, mervärdesskatten enligt fakturan samt
Saknas: elen
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skrivelse nr. 4 beträffande frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
reglerna har föranlett ändringar i mervärdesskattelagen (1994:200), ML, skattebetalningslagen (1997:438), SBL, och bokföringslagen (1999:1079), BFL. Nedan lämnas ytterligare redogörelse på olika uppkomna frågor. Fråga 1 Av 11 kap. 4 § ML framgår
Saknas: elen
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Delägare i svenskt handelsbolag / Invändningar mot betalningsansvar
. Om beslutet är lagakraftvunnet får det i princip anses bindande gentemot bolagsmännen, se RH 1994:135 . Visst utrymme för att beakta t.ex. klara felaktigheter i beslutet torde dock finnas. Om bolaget fortfarande har talerätt mot det underliggande beslutet
Saknas: elen
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
kommunikation är 14 dagar men svarstiden bör uppgå till minst 5 dagar. Så kort tid ska användas med stor försiktighet och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar
Saknas: elen
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
kan den oriktiga uppgiften lämnas under hela förfarandet, exempelvis i ett svar på en förfrågan, i ett omprövningsärende eller i samband med en revision. Att en oriktig uppgift inte bara kan lämnas i en deklaration, utan under hela förfarandet klargjordes i prop
Saknas: elen
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Begränsat skattskyldigas inkomster / Näringsverksamhet / Utländska företag som bedriver verksamhet i Sverige / Filialer m.m.
att i alla frågor som rör verksamheten agera på näringsidkarens vägnar. Dessutom ska föreståndaren ta emot eventuella stämningar som gäller näringsidkaren och föreståndaren ska själv eller genom någon annan tala och svara för denna ( 24 § filiallagen ). Syftet
Saknas: elen