Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar får företag tre överklaga" | 2019 | 1066 träffar
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / F-skuldsanering / Att överklaga eller ompröva en F-skuldsanering
inte är bosatt i Sverige får beslutet överklagas till Stockholms tingsrätt. Överklagandet ska lämnas in till Kronofogden inom tre veckor från beslutsdagen. Vid ett överklagande gäller lagen (1996:242) om domstolsärenden , om inte annat följer
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
att en verksamhet som strider direkt mot det som är acceptabelt från allmän synpunkt inte innefattas i begreppet, likaså att ändamålet inte får vara av för säregen karaktär ( prop. 2013/14:1 s. 287–290 ). Innebörden kan skilja sig från allmänt språkbruk
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Sakrätt
som innefattar ett rättsförhållande eller ett avtalsförhållande som berör tredje man . Det finns i huvudsak tre typer av sakrätter: äganderätt säkerhetsrätt bruksrätt. För att avgöra vem som är ägare till viss egendom får man tillämpa vanliga civilrättsliga
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Internationell insolvensrätt / EU:s insolvensförordning
i insolvensförordningen ). Förvaltaren kan överklaga beslutet att inleda ett sekundärt insolvensförfarande Förvaltaren i ett huvudinsolvensförfarande får överklaga ett beslut om att inleda ett sekundärt förfarande i en annan medlemsstat (artikel 39
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / F-skuldsanering / Vad innebär F-skuldsanering?
under överklagandetiden upptäcker en missad anmälan så kan alltså borgenären överklaga beslutet för att på så vis göra gällande sin fordran och få den beaktad i F-skuldsaneringsförfarandet ( NJA 2017 s. 357 ). Avgörandet rörde ”vanlig” skuldsanering men får anses
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
i brottsdatalagen (2018:1177). Det finns också särskilda regler om skadestånd i skatteförfarandelagen (SFL) som rör ärenden om betalningssäkring. Frågor om skadeståndsansvar kan också komma upp i samband med konkursärenden. Specialbestämmelser om konkursförvaltares
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
på detta ( prop. 1982/83:73 s. 12 ) och därför får kravet fortfarande anses gälla som utgångspunkt. Det finns dock ett undantag från detta krav och det är när ett företag ska redovisa resultatet från ett annat företag. Så kan det t.ex. vara när ett företag
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
fordringar, d.v.s. fordringar som saknar förmånsrätt . En borgenär som har en fordran med förmånsrätt kan avstå från sin förmånsrätt och därmed delta i det offentliga ackordet. I annat fall förutsätts det att borgenärer med förmånsrätt får full betalning
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Rättsfall från Skatterättsnämnden SRN – Skatteflyktslagen och 3:12-reglerna
inför denna försäljning ha svar på om en försäljning under 2014 (fråga 1) alternativt 2016 (fråga 2) kommer att medföra att skatteflyktslagen blir tillämplig och om så är fallet hur beskattning då ska ske. De anser att rättsläget före RÅ 2010 ref. 11 II