Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar får ompröva" | 2018 | 747 träffar
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / Skuldsanering / Att överklaga eller ompröva en skuldsanering
i skuldsaneringsförfarandet Både Kronofogdens beslut att inleda skuldsanering (inklusive vad som ska betalas interimistiskt) och det slutliga beslutet om skuldsanering får överklagas till tingsrätten i den ort där gäldenären är bosatt. Om gäldenären inte är bosatt i Sverige
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / F-skuldsanering / Att överklaga eller ompröva en F-skuldsanering
i skuldsaneringsförfarandet Både Kronofogdens beslut att inleda F-skuldsanering (inklusive vad som ska betalas under inledandeperioden) och det slutliga beslutet om F-skuldsanering får överklagas till tingsrätten i den ort där gäldenären är bosatt. Om gäldenären
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
även efter de ordinarie omprövningsfristerna ( 66 kap. 21 SFL och 66 kap. 22 §§ SFL ) får ompröva ett beslut om skatt eller sådan avgift som avses i 2 kap. 2 § SFL och meddela ett beslut som är till nackel för den som beslutet gäller. En förutsättning
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skatteavdrag och egeninbetalning / Ersättning för arbete / Hur beräknas skatteavdraget? / Värdering av förmåner
). Denna begränsning avser särskild beräkningsgrund för den anställde. Bestämmelserna om justering av förmånsvärde för bostad, bil och kost får tillämpas på begäran av förmånstagaren bara om Skatteverket på begäran av arbetsgivaren har beslutat om justering
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
vid borgenärssammanträdet och inte lämna fullmakt till rekonstruktören att rösta ja. Det kan framkomma uppgifter vid sammanträdet som kan medföra att Skatteverket måste ompröva sitt ställningstagande till ackordsförslaget. Det kan också uppkomma frågor om avräkning
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / Skuldsanering / Vad innebär skuldsanering?
kallade evighetsgäldenärer) får en möjlighet att lösa sina ekonomiska problem. De ska på det sättet få en chans till ett drägligare och mer samhällsnyttigt liv. En skuldsanering medför flera positiva effekter för gäldenären. Förutom att gäldenären
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / HD, mål nr Ö 731-17, omprövning av skuldsanering och ersättning för rättegångskostnad
får stå för kostnadsansvaret vid en förlust. HD ansåg också att CSN, som sökande i omprövningsärendet, var skyldig att ersätta gäldenärens rättegångskostnad. Eftersom CSN inte var enskild part fanns det visserligen ingen ersättningsskyldighet enligt 32
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilka förhandsbesked ska Skatteverket lämna upplysningar om mot bakgrund av EU:s ändringsdirektiv 2015/2376 (DAC 3)?
svar på rättsliga frågor kan inte överklagas. Ett sådant svar får därför anses utfärdat, ändrat eller förnyat den dag då svaret meddelas den skattskyldige (s. 32). Detsamma gäller för förhandsbesked om prissättning (s. 33). 3.4.7 Till vem ska
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skattetillägg vid kontrolluppgiftsavstämning
inte svarar på Skatteverkets frågor om differensen. Skatteverket får dock inte ta ut ett skattetillägg vid differenser mellan lämnade arbetsgivardeklarationer och kontrolluppgifter eftersom den oriktiga uppgiften kan rättas med ledning av normalt tillgängligt
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilka tax rulings (förhandsbesked) ska Skatteverket lämna information om enligt Action 5 i OECD:s/G20:s BEPS-projekt?
att förlita sig på beskedet krävs att förhandsbeskedet, åtminstone i praktiken, är bindande för skattemyndigheten gentemot den skattskyldige. Det måste också framgå vem beskedet gäller. Generella svar på och bedömningar av materiella frågor faller utanför