Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut får" | Mervärdesskatt | Ställningstaganden | 2021 | 101 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Hur ska omprövnings- och överklagandetiden beräknas för ett beslut om mervärdesskatt som avser en redovisningsperiod som sträcker sig över två beskattningsår?
är huvudregeln att beslutet ska meddelas inom två år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut, tvåårsfristen (66 kap. 21 § SFL). Om det finns förutsättningar för efterbeskattning får ett sådant beslut meddelas inom sex år från utgången
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Underrättelse om ett beslut om en kortare redovisningsperiod för mervärdesskatt
underrättas om innehållet i beslut enligt skatteförfarandelagen och skatteförfarandeförordningen (2011:1261), SFF, om det inte är uppenbart obehövligt. Om beslutet är till nackdel för den som det gäller och det får omprövas eller överklagas, ska underrättelsen
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skatteverkets fortsatta handläggning i tryckerimomsärendena efter Högsta domstolens beslut i mål nr Ö 2708-15
inte räkna med någon ändring av följdändringsbeslutet. Omprövningsregeln i 21 kap. 8 § SBL, som medger att Skatteverket får ompröva beslut till den enskildes fördel även efter sexårsfristen, är att betrakta som en befogenhetsregel. Att Skatteverket inte tar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
. 10–12 och 14 §§ SBL). Ett sådant beslut om omprövning benämns efterbeskattning. Efterbeskattning får inte ske om Skatteverket tidigare har fattat beslut om efterbeskattning i samma fråga. Det framgår av 66 kap. 28 § första stycket 1 SFL (tidigare 4
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ändringsanstånd kan bara beviljas om det finns skatt eller avgift att betala för den aktuella redovisningsperioden
av ett tvistigt beslut, så finns det inte någon skatt att betala för den aktuella redovisningsperioden. Anstånd kan därför inte beviljas. Ändringsanstånd kan däremot beviljas om det finns skatt att betala för den aktuella redovisningsperioden, vilket är fallet
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Befrielse från betalningsskyldigheten för uttagsbeskattning av mervärdesskatt med anledning av corona
trots att sakfrågan inte vunnit laga kraft. Det nu aktuella fallet med uttagsbeskattning för mervärdesskatt får anses vara ett exempel på en sådan situation. Detta ställningstagande ersätter ställningstagandet ”Befrielse från betalningsskyldigheten
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Mervärdesskatt vid återuthyrning av lokal från hyresgäst till fastighetsägare
och en senare återuthyrning av fast egendom får göras med utgångspunkt i innebörden av upprättade avtal i det enskilda fallet. Avgörande är om förstahandshyresgästen har en dispositionsrätt som medför att fastighetsägaren för att kunna nyttja lokalen måste hyra
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Faktura vid exekutiv försäljning
som köpare. En exekutiv försäljning sker inom ramen för Kronofogdemyndighetens myndighetsutövning och innebär därför särskilda krav på registrering av beslut och andra handlingar. Mot bakgrund härav får de av myndigheten angivna uppgifterna för identifikation
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Mervärdesskatt vid uthyrning av loger i idrottsanläggning
. Avgörande är avtalets innebörd, främst avseende vilka tillhandahållanden som ingår och hur dessa tillhandahållanden får nyttjas av kunden. Vid en bedömning av om tillhandahållandet utgör en eller flera tjänster är det på grund av avtalsförhållandena
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Mervärdesskatt vid utbyggnad av bredband
, äga och upplåta nät inom ett visst område. Bidrag söks från staten av en eller flera kommuner som också är medfinansiärer. Resterande del av kostnaden får operatören stå för själv. Det är även tänkbart att en kommun själv äger nätet direkt eller via