Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar följdfrågor förening tre" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2019 | 9 träffar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
följdfrågor i syfte att bringa klarhet i om den som står på platsen verkligen är någon annan än den som bedriver handeln. Frågor för att reda ut om det är en näringsverksamhet Skatteverket kan ha ett behov av att reda ut om den verksamhet som bedrivs
Saknas: förening tre
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
vem som är behörig företrädare? Det är viktigt att veta vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika situationer för att kunna svara på bl.a. frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får
Saknas: följdfrågor tre
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Registrering / Anmälan för registrering
om det är en enskild näringsidkare, och av behörig firmatecknare om det är en juridisk person. Om firman enligt bolagsordning eller föreningsstadgar ska tecknas av flera personer i förening måste samtliga skriva under anmälan. Det är representanten för ett enkelt bolag
Saknas: följdfrågor tre
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Personalliggare / Personalliggare på byggarbetsplatser / Byggherrens skyldigheter
överlåtelse av ansvar Byggherre A avtalar i ett treårigt ramavtal med entreprenör B om fastighetsservice och mindre entreprenader inom ett område som omfattar tre kommuner. A skriver avtal med B om överlåtelse av sitt ansvar som byggherre för arbeten enligt
Saknas: följdfrågor förening
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
detta att reglerna om efterbeskattning endast blir aktuella att tillämpa under år tre till och med år sex. Skillnaden mellan ett ordinärt omprövningsbeslut och ett beslut om efterbeskattning Skillnaden mellan ett ordinärt omprövningsbeslut ( 66 kap. 21–22 §§ SFL
Saknas: följdfrågor förening
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Bevisning
finns i skatteärenden är: uppgifter i en deklaration uppgifter om andra fakta som den enskilda lämnar i svar uppgifter upptagna i kontrolluppgifter iakttagelser vid en revision notoriska fakta (sådant som "alla" känner till och som därför inte brukar
Saknas: följdfrågor förening
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
i brottsdatalagen (2018:1177). Det finns också särskilda regler om skadestånd i skatteförfarandelagen (SFL) som rör ärenden om betalningssäkring. Frågor om skadeståndsansvar kan också komma upp i samband med konkursärenden. Specialbestämmelser om konkursförvaltares
Saknas: följdfrågor förening
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
. Företagaren överklagar bara beslutet på mervärdesskatt och tre år senare ger kammarrätten företagaren rätt. Skatteverket räknar om den ingående mervärdesskatten för oktober 2012. Om det gäller räkenskapsår som är avslutade fr.o.m. 2013-04-30, då SFL
Saknas: följdfrågor svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Kassaregister / Undantag från skyldigheten att använda kassaregister
Ett företag kan vara undantaget från skyldigheten att använda kassaregister på tre olika grunder: generella undantag som har reglerats i lag, beslut som Skatteverket har fattat i ett enskilt fall, eller genom föreskrifter där Skatteverket meddelat
Saknas: följdfrågor svar