Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar följdfrågor kommer tre" | 2018 | 13 träffar
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
anges vissa förutsättningar och begränsningar för skattebefrielsen, men däremot anges inte hur skattebefrielsen åstadkoms. Detta regleras i stället i de följande tre kapitlen i LSE. Där framgår även vissa ytterligare förutsättningar för skattebefrielsen
Saknas: följdfrågor
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Återbetalning
är så att el och bränsle förbrukas samtidigt för att framställa kyla till både en datorhall, ett jordbruksföretag och ett varuhus, kommer andelen av energislaget bränsle därmed att vara densamma avseende leveranserna av kyla till datorhallen som avseende
Saknas: följdfrågor svar
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattesatser, skattepliktig kvantitet m.m.
i ett skepp när detta används för privat ändamål. I dag är koldioxidskatten densamma per liter för märkt och omärkt dieselbränsle. Förslaget innebär att koldioxidskatten för omärkt dieselbränsle kommer att bli lägre per liter än för märkt dieselbränsle (se
Saknas: följdfrågor svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ekonomiska svårigheter enligt EU:s allmänna gruppundantagsförordning – förbrukat aktiekapital och försvunnet eget kapital i handelsbolag
om villkoren enligt någon av EU-kommissionens tre gruppundantagsförordningar följs 1 . Ett företag i svårigheter får inte ta emot statligt stöd enligt EU-kommissionens allmänna gruppundantagsförordning (GBER) 2 . De omständigheter som nämns i GBER handlar
Saknas: följdfrågor svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Kondenskraftproduktion vid samtidig el- och värmeproduktion
styckena samt delar av sjätte stycket i 6 a kap. 3 § LSE av tydlighetsskäl flyttas till tre nya paragrafer, 3 a-3 c §§. Den del av 6 a kap. 3 § LSE som avsåg kondenskraftproduktion flyttades således den 1 juli 2008 till 6 a kap. 3 b § andra stycket LSE
Saknas: följdfrågor svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ekonomiska svårigheter enligt EU:s allmänna gruppundantagsförordning – kollektivt insolvensförfarande
om villkoren enligt någon av EU-kommissionens tre gruppundantagsförordningar följs 1 . Ett företag i svårigheter får inte ta emot statligt stöd enligt EU-kommissionens allmänna gruppundantagsförordning (GBER) 2 . De omständigheter som nämns i GBER handlar
Saknas: följdfrågor svar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1998:506) om punktskattekontroll av transporter m.m. av alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter
enligt 27 kap. rättegångsbalken eller lagen (2000:1225) om straff för smuggling meddelas för varan, eller 3. det är oskäligt att låta omhändertagandet bestå. Omhändertagandet skall också upphävas om Tullverket inte inom tre månader från den dag då beslut
Saknas: följdfrågor
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1994:1776) om skatt på energi
som motsvarar 75 procent av det högsta belopp som en sådan beräkning medfört under de senaste tre kalendermånaderna. Ställd säkerhet får tas i anspråk om påförd skatt inte betalas i rätt tid. Säkerheten enligt tredje stycket ska kunna tas i anspråk
Saknas: följdfrågor
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1994:1776) om skatt på energi
som motsvarar 75 procent av det högsta belopp som en sådan beräkning medfört under de senaste tre kalendermånaderna. Ställd säkerhet får tas i anspråk om påförd skatt inte betalas i rätt tid. Säkerheten enligt tredje stycket ska kunna tas i anspråk
Saknas: följdfrågor
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 389/2012 av den 2 maj 2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter och om upphävande av förordning (EG) nr 2073/2004
av punktskatte pliktiga varor ( 1 ). Detta system erbjuder nu större möjligheter än när förordning (EG) nr 2073/2004 trädde i kraft och kommer att fortsätta att utvecklas. Medlemsstaterna bör därför vara skyldiga att använda detta system så ofta det är möjligt
Saknas: följdfrågor