Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar följdfrågor mervärdesskatten måste tennis" | EU-författningar | 2019 | 13 träffar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets direktiv 2010/45/EU av den 13 juli 2010 om ändring av direktiv 2006/112/EG om ett gemensamt system för mervärdesskatt vad gäller regler om fakturering
även identifierar vissa andra områden där mervärdesskat tereglerna borde förenklas, så att den inre marknaden kan fungera bättre. (2) Med tanke på att redovisningen måste vara tillräckligt utförlig för att medlemsstaterna ska kunna kontrollera varor
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS DIREKTIV 2006/112/EG av den 28 november 2006 om ett gemensamt system för mervärdesskatt
för mervärdesskatten, eller av en icke beskattningsbar juridisk person. 2. Punkt 1 b gäller endast om följande villkor är uppfyllda: a) Det sammanlagda beloppet för de gemenskapsinterna förvärven av varor under det löpande kalenderåret överstiger inte ett tröskelvärde
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS DIREKTIV 2008/9/EG av den 12 februari 2008 om fastställande av närmare regler för återbetalning enligt direktiv 2006/112/EG av mervärdesskatt till beskattningsbara personer som inte är etablerade i den återbetalande medlemsstaten men i en annan medlemsstat
måste lämna svar inom fastställda tids perioder. Vidare bör förfarandet förenklas och moderniseras på så sätt att modern teknik får användas. (3) Det nya förfarandet bör stärka företagens ställning eftersom med lemsstaterna ska vara skyldiga att betala
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS DIREKTIV 2006/112/EG av den 28 november 2006 om ett gemensamt system för mervärdesskatt
”beskattningsbar transaktion” kan leda till svårigheter, särskilt vad beträffar transaktioner som likställs med beskattnings bara transaktioner. Dessa begrepp måste därför klarläggas. (15) För att underlätta gemenskapsintern handel som avser arbete på materiell
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 904/2010 av den 7 oktober 2010 om administrativt samarbete och kampen mot mervärdesskattebedrägeri (omarbetning)
av administrativa bördor mellan medlemsstaterna. (7) Med tanke på skatteuppbörden bör medlemsstaterna samarbeta för att hjälpa till att säkerställa att mervärdesskatten fastställs korrekt. Följaktligen måste de inte bara kontrollera att skatten tillämpas korrekt
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Förklarande anmärkningar om EU:s momsregler gällande platsen för tillhandahållande av tjänster med anknytning till fast egendom, vilka träder i kraft 2017 (rådets genomförandeförordning (EU) nr 1042/2013)
med anknytning till fast egendom. Intressenter som vill få ett exakt, fullständigt och bindande svar på en specifik fråga bör kontakta sin nationella skattemyndighet1 som, i enlighet med subsidiaritetsprincipen, har det huvudsakliga ansvaret för att informera
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Avtal mellan Europeiska unionen och Konungariket Norge om administrativt samarbete, bedrägeribekämpning och indrivning av fordringar på mervärdesskatteområdet
) om att utbyta all information som kan göra det möjligt att korrekt fastställa mervärdesskatten, säkerställa en korrekt tillämpning av mervärdesskatten och bekämpa mervärdesskattebedrägeri; b) för indrivning av i) fordringar på mervärdesskatteområdet, ii
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUT 2012 C 326/266
när Lissabonfördraget träder i kraft när det gäller ordförandeskapet i Europeiska rådet och i rådet i konstella tionen utrikes frågor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 9. Förklaring till artikel 16.9 i fördraget
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2013/34/EU av den 26 juni 2013 om årsbokslut, koncernredovisning och rapporter i vissa typer av företag, om ändring av Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/43/EG och om upphävande av rådets direktiv 78/660/EEG och 83/349/EEG
infor mation till kapitalmarknadernas investerare, utan redogör även för tidigare transaktioner och förbättrar bolagsstyrningen. I unions lagstiftningen om redovisning måste man göra en lämplig avväg ning mellan bokslutens mottagares intressen
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets direktiv 2003/96/EG av den 27 oktober 2003 om en omstrukturering av gemenskapsramen för beskattning av energiprodukter och elektricitet
rättsligt bindande krav i gemenskaps lagstiftningen måste släppa ut en minsta andel av produkterna i punkt 1 på marknaden, skall punkterna 1–5 upphöra att gälla från den dag då kraven blir rättsligt bindande för medlemsstaterna. 7. Medlemsstaterna skall
Saknas: ska