Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar följdfrågor synpunkter ärenden" | 2017 | 314 träffar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
det. I den mån det är möjligt och lämpligt bör myndigheten givetvis lämna svar på de frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Alla svar ska lämnas så snabbt som möjligt. Observera att skyldigheten att besvara förfrågan inte ersätter exempelvis institutet
Saknas: följdfrågor synpunkter
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om anmälan om förvaring av maskinläsbara medier m.m. utomlands
börjar förvaras i utlandet. En anmälan om ändring av plats eller ändring av uppgift om företag i utlandet bör ske så snart ändrade förhållanden har inträffat. Anmälan till Skatteverket bör göras skriftligen." 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska
Saknas: följdfrågor synpunkter
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Exempel på arbetsuppgifter är att: ta ställning till frågor om anstånd
Saknas: följdfrågor synpunkter
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
Saknas: följdfrågor synpunkter
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Beräkning av bruttolön vid nettolöneavtal – följdfrågor
nettolön samt att arbetsgivaren ska stå för skatteinbetalningen. Följande följdfrågor har ställts. 1. Hur ska beräkningen göras om den anställde har ett avtal som "enbart" gäller en förmån, exempelvis en bilförmån, och där arbetsgivaren ska stå
Saknas: synpunkter ärenden
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
Myndigheter har möjlighet att hämta in ett yttrande genom remiss för att t.ex. få olika upplysningar eller kontrollera uppgifter. Det är viktigt att myndigheterna bevakar att svar på remisser kommer in inom den tid som angetts i remissen. Anledning
Saknas: frågor följdfrågor
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får begära omprövning eller överklaga vem som får begära ut sekretessbelagda uppgifter vem som får utse ett ombud måste man veta vem som är behörig företrädare
Saknas: följdfrågor synpunkter
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Förankring hos en särskilt kvalificerad beslutsfattare / Vad innebär förankring?
En särskilt kvalificerad beslutsfattare (SKB) ska för vissa beslut lämna synpunkter till den handläggare som ett ärende handläggs hos innan beslutet får fattas. För vissa omprövningsbeslut enligt skatteförfarandelagen gäller istället en särskild
Saknas: följdfrågor svar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
följdfrågor i syfte att bringa klarhet i om den som står på platsen verkligen är någon annan än den som bedriver handeln. Frågor för att reda ut om det är en näringsverksamhet Skatteverket kan ha ett behov av att reda ut om den verksamhet som bedrivs
Saknas: synpunkter ärenden
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Inhämta yttrande över tilltänkta nackdelsbeslut
att det var i ärenden som väcktes på Skatteverkets initiativ som kommunikationsskyldigheten blev särskilt påtaglig och nödvändig. När det gällde ansökningsärenden så ansågs den enskilde i regel ha tillfört behövliga synpunkter redan i den framställan som inledde
Saknas: följdfrågor svar