Filtrera på område
Sökresultat: "������������������������:333��� följdfrågor" | 2020 | 119 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Skatteavtal
mellan Sverige och Turkiet. Turks- och Caicosöarna Lag (2010:333) om avtal mellan Sverige och Turks- och Caicosöarna om utbyte av upplysningar i skatteärenden . Lagen trädde i kraft 2011-05-01 (2011:1342). Tyskland Lag (1992:1193) om dubbelbeskattningsavtal
Saknas: följdfrågor
/ Regler och ställningstaganden / Skatteavtal
mellan Sverige och Turkiet. Skatteavtal Turkiet . Turks- och Caicosöarna Lag (2010:333) om avtal mellan Sverige och Turks- och Caicosöarna om utbyte av upplysningar i skatteärenden . Lagen trädde i kraft 2011-05-01 (2011:1342). Tyskland Lag (1992:1193
Saknas: följdfrågor
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Beräkning av bruttolön vid nettolöneavtal – följdfrågor
nettolön samt att arbetsgivaren ska stå för skatteinbetalningen. Följande följdfrågor har ställts. 1. Hur ska beräkningen göras om den anställde har ett avtal som "enbart" gäller en förmån, exempelvis en bilförmån, och där arbetsgivaren ska stå
Saknas: 333
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
följdfrågor i syfte att bringa klarhet i om den som står på platsen verkligen är någon annan än den som bedriver handeln. Frågor för att reda ut om det är en näringsverksamhet Skatteverket kan ha ett behov av att reda ut om den verksamhet som bedrivs
Saknas: 333
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Tjänst / Skatteplikt och undantag / Lön / Skattekompensation
men innebär att en bruttolön beräknas vid en viss given nettolön. Skatteverket har även tagit ställning till vissa följdfrågor om nettolöner gällande förmåner och arbete del av år. Rättsfall som ligger till grund för beräkningsmodellen Det finns tre rättsfall
Saknas: 333
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Undvika internationell dubbelbeskattning / Avräkning av utländsk skatt / Sätta ned statlig och kommunal inkomstskatt / Spärrbeloppet / Svensk skatt
) x 140 000 + 2 333 Återstår = 140 000 Skatt som ska fördelas på de utländska inkomsterna Den kommunala och statliga inkomstskatten som ska fördelas på den utländska förvärvsinkomsten är 116 667 kr (101 111 + 15 556). Den statliga inkomstskatten
Saknas: följdfrågor
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Koncernavdrag / Storleken på koncernavdraget
är att en sådan begränsning vore en otillåten diskriminering ( Skatteverkets ställningstagande Följdfrågor beträffande gränsöverskridande koncernbidrag ). Bestämma slutpunkten för den tidsperiod som ska beaktas Det finns två alternativa slutpunkter för den tidsperiod som ska
Saknas: 333
/ Vägledning / 2020 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / Befrielse från skattetillägg / Omständigheter utanför deklarationen / Ålder
). Personen ansågs ha varit ekonomiskt aktiv eftersom han de två närmast föregående åren redovisade omsättning av aktier med 130 333 kr respektive 80 992 kr (RÅ 2001 not. 11). Rättsfall: försäljning av bostadsrätt Enbart försäljning av en bostadsrätt
Saknas: följdfrågor
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Undvika internationell dubbelbeskattning / Avräkning av utländsk skatt / Sätta ned statlig och kommunal inkomstskatt / Spärrbeloppet / Utländsk inkomst och sammanlagd inkomst
av de totala utgifterna (10 000 / 30 000). 1/3 av avdragsbegränsningen på 11 000 kr, d.v.s. 3 667 kr, ska därför minska de utländska utgifterna. De utländska utgifterna blir då 6 333 kr (10 000 - 3 667) och den utländska nettoinkomsten i spärrbeloppsberäkningen
Saknas: följdfrågor
/ Vägledning / 2020 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Avdrag och återbetalning för ingående skatt / Avdrag för ingående skatt / Generell avdragsrätt / Bidragsfinansierade verksamheter
och saknar primärt samband med systemet för avdragsrätt jfr bl.a. EU-domarna 89/81 Hong Kong Trade , C-333/91 Sofitam punkt 13 och C-142/99 Floridienne och Berginvest , punkt 21. Ett bidragsfinansierat projekt utan omsättning ger alltså i sig inte upphov
Saknas: följdfrågor