Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar förarbetsuttalandena" | Alla | 4425 träffar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Familjebeskattning / Fåmansföretag och fåmanshandelsbolag
§§ IL och 60 kap. 10 § IL ). Av förarbetsuttalandena framgår att gränsdragningen mellan gemensam verksamhet och medhjälparfall är vägledande både i direktägd verksamhet och i fåmansföretag och fåmanshandelsbolag ( prop. 1989/90:110 s. 604 som hänvisar
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Familjebeskattning / Fåmansföretag och fåmanshandelsbolag
§§ IL och 60 kap. 10 § IL ). Av förarbetsuttalandena framgår att gränsdragningen mellan gemensam verksamhet och medhjälparfall är vägledande både i direktägd verksamhet och i fåmansföretag och fåmanshandelsbolag ( prop. 1989/90:110 s. 604 som hänvisar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Familjebeskattning / Fåmansföretag och fåmanshandelsbolag
skiljer mellan två situationer, om företaget drivs av en företagsledande make och en medhjälpande make (medhjälparverksamhet) eller om båda eller ingen av makarna är företagsledare (gemensam verksamhet) ( 60 kap. 4–5 §§ IL ). Av förarbetsuttalandena
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Familjebeskattning / Fåmansföretag och fåmanshandelsbolag
§§ IL ). Av förarbetsuttalandena framgår att gränsdragningen mellan gemensam verksamhet och medhjälparfall är vägledande både i direktägd verksamhet och i fåmansföretag och fåmanshandelsbolag ( prop. 1989/90:110 s. 604 som hänvisar till uttalanden i prop
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
närmast var att jämställa med en kompensationsinvändning som bolaget hade bevisbördan för. Men eftersom bolaget, såväl i deklarationsbilagor som i svar på förfrågan, hade uppgett att räntenivåerna var marknadsmässiga ansåg kammarrätten att bolaget
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
anser att detta rättsfall i stort sett saknar värde idag. Det är svårt att se hur Högsta förvaltningsdomstolens resonemang går ihop med förarbetsuttalandena om att svenska företag inte ska kunna finansiera sina dotterbolags investeringar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
för. Men eftersom bolaget, såväl i deklarationsbilagor som i svar på förfrågan, hade uppgett att räntenivåerna var marknadsmässiga ansåg kammarrätten att bolaget inte hade visat att den ursprungliga räntan inte var marknadsmässig. Enligt kammarrätten
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
del 1 s. 289–290 och 515 ) Förarbetsuttalandena skulle motsatsvis kunna tolkas som att mottagaren aldrig kan ha en annan associationsform än ideell förening, stiftelse eller registrerat trossamfund. Högsta förvaltningsdomstolen har dock i ett fall
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
till en annan allmännyttig organisation.” Det bör även accepteras att en mottagande organisationen slussar vidare bidraget i dess helhet till andra allmännyttiga organisationer. ( Prop. 2013/14:1 del 1 s. 289–290 och 515 ) Förarbetsuttalandena skulle motsatsvis
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
organisationer. ( Prop. 2013/14:1 del 1 s. 289–290 och 515 ) Förarbetsuttalandena skulle motsatsvis kunna tolkas som att mottagaren aldrig kan ha en annan associationsform än ideell förening, stiftelse eller registrerat trossamfund. Högsta förvaltningsdomstolen