Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar förenklingar lokaltyper" | 2015 | 32 träffar
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Riktvärde / Industri och övrig byggnad
värdefaktorer bestämmas: lokaltyp storlek ålder standard. För alla dessa värdefaktorer, med undantag för storlek, finns en bestämd klassindelning angiven i 11 kap. 4 § FTL och 1 kap. 13 § FTF . För varje värdeområde anges den rekommenderade I-nivåfaktorn och IH
Saknas: förenklingar
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Justering för säregna förhållanden 2019 / Industri och övrig byggnad
kr, d.v.s för en produktionslokal av normal standard i en normbyggnad. Relativa hyror finns sammanställda i tre IH-tabeller och anger relationen mellan olika lokaltyper med olika standard och värdeår. En beräkning av justeringsbeloppet kan göras
Saknas: förenklingar
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Värderingsmodell / Riktvärdekarta, tabeller och riktvärdeangivelser
per kvadratmeter. Dessa kan skilja sig åt beträffande värdefaktorerna lokaltyp, ålder och standard. För normenheten ska den relativa hyran vara 100 ( 1 kap. 13 § första stycket FTF ). I bilaga 6 till FTF återges utformningen av de IH-tabeller som man
Saknas: förenklingar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Mervärdesskatt; Undantag från skatteplikt för fartyg och luftfartyg vid omsättning i flera led
att medlemsstaterna inför ett särskilt kontroll- och övervakningssystem för att kunna förvissa sig om den slutliga användningen av de levererade varor som sålts utan mervärdesskatt. I stället för att medföra administrativ förenkling skulle ett sådant system skapa
Saknas: lokaltyper
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ändringar med anledning av att taxfree-försäljningen inom Europeiska unionen upphör den 1 juli 1999, m.m.
hur verket ser på vissa rättsliga frågor som uppstått på området. En fylligare redogörelse beträffande olika rättsliga frågeställningar lämnas i bilagda promemoria. I sammanhanget kan även omnämnas att RSV tillsammans med Tullverket kommer att ge
Saknas: lokaltyper
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Fastighetstaxeringslag (1979:1152)
till olika lokaltyper utgöra skilda värderingsenheter. Särskild värderingsenhet behöver dock inte bildas för en lokaltyp som omfattar mindre än tio procent av byggnadens totala yta och mindre än 250 kvadratmeter. Byggnader eller delar av olika byggnader
Saknas: förenklingar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Fastighetstaxeringsförordning (1993:1199)
värdefaktorerna lokaltyp, ålder och standard. För produktionslokaler med normal standard som uppförts sjuttonde året före det år då allmän fastighetstaxering sker skall den relativa hyran vara 100. Det skall finnas 116 skilda värdenivåer för industribyggnader
Saknas: förenklingar
/ Regler och ställningstaganden / Allmänna råd / Skatteverkets allmänna råd om grunderna för taxeringen och värdesättningen vid 2007- 2012 års fastighetstaxeringar av industrienheter utom täktmark
kan en byggnad delas upp i flera värderingsenheter, om utrymmen tillhörande en lokaltyp bör indelas i olika standardklasser eller om olika byggnader har sammanbyggts med gångpassage, sluss eller liknande och lokalerna i dem har avsevärda skillnader i fråga
Saknas: förenklingar
/ Regler och ställningstaganden / Allmänna råd / Skatteverkets allmänna råd om grunderna för taxeringen och värdesättningen vid 2007- 2012 års fastighetstaxeringar av industrienheter utom täktmark
värderingsenheter, om utrymmen tillhörande en lokaltyp bör indelas i olika standardklasser eller om olika byggnader har sammanbyggts med gångpassage, sluss eller liknande och lokalerna i dem har avsevärda skillnader i fråga om standard. Utrymmen inom en sådan del
Saknas: förenklingar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 952/2013 av den 9 oktober 2013 om fastställande av en tullkodex för unionen (omarbetning)
, utan att de gällande skattereglernas räckvidd ändras. (10) I syfte att säkerställa effektiv administrativ förenkling bör vederbörlig hänsyn tas till de ekonomiska aktörernas syn punkter vid ytterligare modernisering av tullagstiftningen. (11) I enlighet
Saknas: lokaltyper