Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar företag måste" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2024 | 79 träffar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
inom ett visst område tillhandahåller åt privatpersoner eller företag. Skatteverket är inte skyldigt att svara på frågor på ett sätt som förutsätter att verket först gör en omfattande rättsutredning. Det kan då vara motiverat att hänvisa frågeställaren
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
eller från någon enskild (remiss) ( 26 § FL ). Möjligheten att hämta in information gäller alltså i förhållande till kommuner, regioner, andra myndigheter, organisationer, företag eller andra enskilda. Befogenheten att använda remiss följer redan av utredningsansvaret i 23
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Förutsättningar för vitesföreläggande
. Innan ett vitesföreläggande används måste en bedömning göras av om det finns omständigheter som innebär att vitesförbudet kan inträda. Ett föreläggande får inte förenas med vite om det kan antas att den som föreläggs saknar faktisk eller rättslig
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vem ska lämna uppgifter? / Rådgivare ska i första hand lämna uppgifter
Det är bara uppgiftsskyldiga rådgivare som ska lämna uppgifter i Sverige. Det är inte alla rådgivningssituationer som medför att en person är en rådgivare utan det är bara vissa typer av rådgivningstjänster som omfattas. Dessutom måste personen
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
ska vara begripligt innebär att det ska vara anpassat så att mottagaren bör kunna förstå. Kravet på klarspråk gäller både det skriftliga och det muntliga ( prop. 2008/09:153 s. 32 och 48 ). Avvikelser från bestämmelserna i språklagen måste göras i lag
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / När ska uppgifter lämnas? / Vid vilken tidpunkt ska en rådgivare lämna uppgifter?
beskriver olika alternativ i grova drag, men det kvarstår en del frågor och alternativen måste också anpassas till F:s situation. F har den 20 mars ännu inte bestämt sig för om man ska fortsätta analysera förslagen. Har uppgiftsskyldigheten inträtt
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Rapporteringsskyldiga plattformsoperatörer / Vilka plattformsoperatörer är rapporteringsskyldiga?
en uthyrning. Stöd för detta synsätt framgår även av de ”frågor och svar” som publiceras på OECDs webbplats. OECD anser att en plattform som tillhandahåller berörd verksamhet avseende uthyrning av fast egendom i eget namn på uppdrag av en säljare
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Personalliggare / Personalliggare på byggarbetsplatser / Byggherrens skyldigheter
och ingår samtidigt entreprenadavtal med förvärvarna av marken. Enligt Skatteverket framstår det som helt klart att ett företag som exploaterar ett markområde och säljer fastigheter med nyckelfärdiga hus är att betrakta som byggherre enligt 1 kap. 4 § PBL
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Kontrolluppgifter som ska lämnas av plattformsoperatörer / Vad ska en kontrolluppgift innehålla? / Uppgifter om rapporteringspliktiga säljare
betalas. Ersättningen ska då rapporteras förutsatt att det rör sig om en rapporteringspliktig säljare och avser ersättning för en berörd verksamhet. Stöd för detta synsätt framgår av de ”frågor och svar” som publiceras på OECD:s webbplats. Av kommentaren
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Näringsförbud
kan medföra näringsförbud ( 7 § och 9 § lagen [2014:836] om näringsförbud ). Näringsförbud ska vara påkallat från allmän synpunkt Ett näringsförbud måste vara påkallat från allmän synpunkt. Vid denna bedömning ska särskild hänsyn tas till om näringsidkaren