Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar företag samordningsnummer skatten" | Alla | 6731 träffar
/ Vägledning / 2022 / Skattebetalning & borgenärsarbete / A-skatt, F-skatt, FA-skatt & SA-skatt / F-skatt och FA-skatt / Godkännande för F-skatt eller FA-skatt / Vem kan bli godkänd för F-skatt?
. Om fåmansföretaget inte svarar, eller lämnar ett svar som innebär att det inte går att bedöma vem som är företagsledare, kan Skatteverket besluta att inte godkänna företaget för F-skatt respektive återkalla F-skatten. I detta fall blir det ingen skillnad
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / A-skatt, F-skatt, FA-skatt & SA-skatt / F-skatt och FA-skatt / Godkännande för F-skatt eller FA-skatt / Vem kan bli godkänd för F-skatt?
. Det kan förekomma att personer åberopar godkännande för F-skatt som utfärdats på ett person- eller samordningsnummer som inte hör till den person som åberopar F-skatten. Det förekommer också att personer i samband med inresa i Sverige och i samband med folkbokföring
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / A-skatt, F-skatt, FA-skatt & SA-skatt / F-skatt och FA-skatt / Godkännande för F-skatt eller FA-skatt / Vem kan bli godkänd för F-skatt?
kan godkännas för F-skatt inte kan göras utan de begärda kompletteringarna. Detta innebär att även frågan om komplettering av ansökan måste utformas på ett sådant sätt att det vid uteblivet svar är tydligt på vilket sätt ansökan är bristfällig. Motiveringen
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Behandla personuppgifter och andra uppgifter / Beskattningsverksamheten / Tillåten behandling av personuppgifter
behandling av uppgifter både i och utanför beskattningsdatabasen (se nedan). Ändamålen delas in i primära ändamål och sekundära ändamål. De primära ändamålen är ändamål som är direkt anpassade till Skatteverkets verksamhet, t.ex. bestämmande av skatt
/ Vägledning / 2016 / Dataskydd & sekretess / Behandla personuppgifter och andra uppgifter / Beskattningsverksamheten / Tillåten behandling av personuppgifter
behandling av uppgifter både i och utanför beskattningsdatabasen (se nedan). Ändamålen delas in i primära ändamål och sekundära ändamål. De primära ändamålen är ändamål som är direkt anpassade till Skatteverkets verksamhet, t.ex. bestämmande av skatt
/ Vägledning / 2024 / Dataskydd & sekretess / Dataskydd / Beskattningsverksamheten / I eller utanför beskattningsdatabasen
och avgifter. Med detta menas bl.a. uppgifter om inbetald preliminär skatt och socialavgifter, fastställd skatt för inkomst av tjänst eller kapital samt uppgifter om skatter och avgifter som ska betalas eller tillgodoräknas. Underlag för fastighetstaxering
/ Vägledning / 2018 / Dataskydd & sekretess / Behandla personuppgifter och andra uppgifter / Beskattningsverksamheten / Tillåten behandling av personuppgifter
-skatt. Handläggning enligt BorgL, handläggning av andra frågor om ansvar för någon annans skatter och avgifter samt handläggning enligt lagen (2015:912) om automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton och 22 b § kap. SFL. Fullgöra
/ Vägledning / 2018 / Dataskydd & sekretess / Dataskydd / Beskattningsverksamheten / Hur personuppgifter får behandlas
av skatt eller genomförande av en revision. De sekundära ändamålen är ändamål som avser andra myndigheters eller enskildas verksamhet, t.ex. Kronofogdemyndighetens indrivningsverksamhet eller tillsynsmyndigheters tillståndsprövning enligt AL. Bestämmelserna
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Dataskydd / Beskattningsverksamheten / Hur personuppgifter får behandlas
av skatt eller genomförande av en revision. De sekundära ändamålen är ändamål som avser andra myndigheters eller enskildas verksamhet, t.ex. Kronofogdemyndighetens indrivningsverksamhet eller tillsynsmyndigheters tillståndsprövning enligt AL. Bestämmelserna
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Kontrolluppgifter som ska lämnas av plattformsoperatörer / Vad ska en kontrolluppgift innehålla? / Uppgifter om rapporteringspliktiga säljare
betalas. Ersättningen ska då rapporteras förutsatt att det rör sig om en rapporteringspliktig säljare och avser ersättning för en berörd verksamhet. Stöd för detta synsätt framgår av de ”frågor och svar” som publiceras på OECD:s webbplats. Av kommentaren