Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar förlust måste torde" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2022 | 57 träffar
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
:223), se prop. 2016/17:180 s. 291 . I serviceskyldigheten ingår bl.a. att Skatteverket måste lämna någon form av svar på en fråga, och att svaret ska lämnas utan onödigt dröjsmål (jfr 6 § andra stycket FL ). Skatteverket ska från fall till fall avgöra
Saknas: förlust torde
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vilka arrangemang är rapporteringspliktiga? / Ett arrangemang måste uppvisa minst ett kännetecken / Kännetecken kan vara allmänna eller särskilda
§ andra stycket RAL ). Det är kännetecknen i 13–18 §§, 19 § 2a, 3 och 4 RAL som kräver detta. Eftersom minst ett av kännetecknen i 13–25 §§ RAL måste vara tillämpligt för att ett arrangemang ska vara rapporteringspliktigt är det många gånger enklast
Saknas: svar torde
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vilka arrangemang är rapporteringspliktiga? / Ett arrangemang måste uppvisa minst ett kännetecken / Internprissättning
. Skulle skillnaden i utfall däremot bero på att man inte har beaktat omständigheter som borde ha beaktats kan bedömningen bli den motsatta. Om det förväntade resultatet före överföringen visar en förlust är kännetecknet inte uppfyllt om det förväntade resultatet
Saknas: svar torde
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Underrättelse om innehållet i beslut och om hur man överklagar
som är aktuella. En förutsättning är exempelvis att enskilda på ett enkelt och smidigt sätt kan kontakta Skatteverket för att få svar på frågor om beslutet, så att Skatteverkets serviceskyldighet uppfylls. Ett ytterligare krav är att uppgifterna alltid
Saknas: förlust
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
, var godtagbar. Fallet gällde en återkallelse av ett tillstånd att bedriva fondkommissionsrörelse och det kommunicerade materialet bestod av en elva sidor lång granskningspromemoria exklusive bilagor ( JO 1988/89 s. 333 ). Ett svar måste beaktas Om den enskilda
Saknas: förlust
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
en bedömning med ledning av de erhållna uppgifterna är förhållandevis liten. Hur tydliga måste de lämnade uppgifterna vara för att orsakssambandet ska brytas? En förutsättning för att de uppgifter som lämnas som svar på Skatteverkets förfrågan ska bryta
Saknas: förlust
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Föreläggande inom revisionen
förelägga den som inte fullgör sina skyldigheter enligt 8–11 §§ SFL att fullgöra dem ( 41 kap. 12 § SFL ). Det innebär att ett föreläggande inom revisionen kan användas om den reviderade inte lämnar tillträde till verksamhetslokalerna och revisionen måste
Saknas: förlust torde
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Bevisning
När fakta inte är ostridiga och det gäller att få klarhet om vad som egentligen har hänt eller om ett visst förhållande verkligen existerar måste man använda sig av bevisning. Sidan beskriver – i generella ordalag – vad ska bevisas, vem som ska
Saknas: förlust
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
:180 s. 291 ). Frågor till Skatteverket ska vara i direkt läsbar form Skatteverket svarar enbart på frågor som är direkt tillgängliga för myndigheten. Det ligger inte inom ramen för serviceskyldigheten ( 6 § FL ) eller kravet på tillgänglighet ( 7 § FL
Saknas: förlust torde
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
av att ärendet avslutas inom rimlig tid. Skatteverket ska noga pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet ( prop. 2016/17
Saknas: förlust torde