Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fatta får ompröva" | Förvaltningsrätt & förfarande | Ställningstaganden | Alla | 28 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Fråga om omprövningsbeslut som är till den skattskyldiges nackdel och som meddelas efter ordinarie omprövningsfrist alltid är att anse som efterbeskattnings- respektive eftertaxeringsbeslut.
om Skatteverket ska undanröja ett sådant beslut för att därefter fatta ett nytt beslut avseende samma sakfråga vari förutsättningarna för efterbeskattning respektive eftertaxering prövas. 3 Gällande rätt m.m. Av 21 kap. 9 § första stycket SBL framgår
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skatteförfarandelagens bestämmelser ska tillämpas på handläggning av ärenden om befrielse från betalningsskyldighet enligt 60 kap. 1 § skatteförfarandelagen
för den som beslutet gäller inom tvåårsfristen. Frågan om Skatteverket kan ompröva till nackdel efter att tvåårsfristen har passerat tas upp i avsnitt 4.2.3 Får efterbeskattning ske och skattetillägg tas ut på grund av att felaktiga uppgifter har lämnats?. 4.2.2 Krävs
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skatteverkets fortsatta handläggning i tryckerimomsärendena efter Högsta domstolens beslut i mål nr Ö 2708-15
följdändringsbeslut till förvaltningsdomstol. Om en fråga har avgjorts av en allmän förvaltningsdomstol, så får Skatteverket inte ompröva frågan på grund av domens rättskraft, s.k. res judicata (21 kap. 3 § SBL). Förbudet mot omprövning av frågor som avgjorts
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Behöver beslutsfattarens namn anges i underrättelser om beslut enligt förvaltningslagen?
att utelämna beslutsfattarens och föredragandens namn. En förutsättning är exempelvis att enskilda på ett enkelt och smidigt sätt kan kontakta Skatteverket för att få svar på frågor om beslutet, så att Skatteverkets serviceskyldighet uppfylls
Saknas: ompröva
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
av om förutsättningarna för efterbeskattning är uppfyllda? Ska Skatteverket undanröja ett sådant beslut för att därefter fatta ett nytt beslut i samma sakfråga där förutsättningarna för efterbeskattning prövas? 3 Gällande rätt m.m. Enligt huvudregeln ska
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Behöver beslutsfattarens namn alltid anges i underrättelser om beslut enligt förvaltningslagen?
ett visst beslut. Parten får också direkt svar på vem som hen kan kontakta vid eventuella frågor kring beslutet. Möjligheten för parten att omedelbart kunna kontrollera frågan om jäv är också en fördel. För att det ska vara möjligt att utelämna uppgifter
Saknas: ompröva
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Hur ska omprövnings- och överklagandetiden beräknas för ett beslut om mervärdesskatt som avser en redovisningsperiod som sträcker sig över två beskattningsår?
är huvudregeln att beslutet ska meddelas inom två år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut, tvåårsfristen (66 kap. 21 § SFL). Om det finns förutsättningar för efterbeskattning får ett sådant beslut meddelas inom sex år från utgången
Saknas: frågor
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Underrättelse om ett beslut om en kortare redovisningsperiod för mervärdesskatt
obehövligt (33 § första stycket FL). Endast i yttersta undantagsfall kan Skatteverket fatta beslut enligt skatteförfarandelagen utan att sedan underrätta den som beslutet gäller (jfr. prop. 2016/17:180 s. 206 och 324). Den som ett beslut gäller ska
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Återförvisning/överlämnande av mål till Skatteverket för fortsatt handläggning
av Skatteverket och det av domstolens avgörande framgår att avsikten har varit att skatteverket ska meddela ett nytt beslut i sakfrågan ska verket ompröva det obligatoriska omprövningsbeslutet. 2. Frågeställning Regeringsrätten har den 7 september 2004, i mål nr
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Bevisbörda och utredningsskyldighet avseende i skattedeklaration redovisad skattefri omsättning av varor till annat EG-land
. Denna nollbeskattning får ske under två förutsättningar: Varorna måste faktiskt (fysiskt), av säljaren eller av köparen eller för någonderas räkning, transporteras från ett medlemsland till ett annat. Vidare måste köparen vara mervärdesskatteregistrerad i något EG-land
Saknas: ompröva