Filtrera på område
Sökresultat: "Resor fatta ompröva" | 2016 | 225 träffar
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Grundläggande bestämmelser
det året. Det är mot denna bakgrund omprövningsmöjligheten i 66 kap. 3 § andra stycket SFL ska ses. Skatteverket får alltså i ett fall som detta ompröva frågan om avdrag, utan hinder av res judicata. Motsvarande undantagsbestämmelse fanns tidigare
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Fastighetstaxering / Grundläggande bestämmelser
). Bestämmelsen om res judicata begränsar däremot verkets rättigheter och skyldigheter att ompröva sina beslut. Har en förvaltningsdomstol avgjort en fråga får Skatteverket inte ompröva den frågan ( 20 kap. 8 § FTL ). Om någon har överklagat ett beslut
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Omprövning av det överklagade beslutet
någon obligatorisk omprövning av det överklagade beslutet om överklagandet ska avvisas av Skatteverket som för sent inkommet. Frågan har redan avgjorts av allmän förvaltningdomstol – res judicata Skatteverket får inte ompröva beslut i frågor som redan har avgjorts
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På begäran av enskild / Hur man begär omprövning
(res judicata) är det inte meningsfullt att Skatteverket förelägger om undertecknande. I stället bör Skatteverket avvisa begäran med stöd av det föreliggande prövningshindret. En annan situation där Skatteverket kan underlåta att förelägga
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
) Skatteverket får inte ompröva beslut i frågor som har avgjorts av en allmän förvaltningsdomstol, s.k. res judicata ( 66 kap. 3 § SFL ). En förvaltningsdomstols dom i ett skattemål som har fått laga kraft får på så sätt negativ rättskraft. Rättskraften gäller
/ Vägledning / 2016 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Avdrag och återbetalning för ingående skatt / Rätt till återbetalning / Utländska beskattningsbara personer / Etablerade inom EU
: bränsle hyra av transportmedel utgifter med anknytning till transportmedel (bortsett från de varor och tjänster som hänförs till kod 1 eller 2) vägtullar och vägavgifter utgifter för resor, såsom passageraravgift för taxi och kollektivtrafik logi mat
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Undantag från användningsförbud för fordon vid företagsrekonstruktion och ackord
, och gäldenären kan visa att fordonet behöver användas för att driva näringsverksamheten vidare eller för resor till och från arbetet. 2 Frågeställning Finns det särskilda skäl att undanta fordon från användningsförbud när den obetalda fordonsskatten uppkommit
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Undantag från användningsförbud för fordon vid skuldsanering och nedsättning av fordran
från användningsförbud på grund av särskilda skäl ska tillämpas restriktivt (prop. 2005/06:65 s. 133). Den praxis som utvecklats av regeln innebär att krav har ställts att den skattskyldige ska vara beroende av att använda det fordon som undantas, t.ex. för resor
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vad händer om Sverigevistelsen för utländska nyckelpersoner m.fl. blir längre än avsedda fem år?
för utgifter för - flyttning till eller från Sverige - egna familjemedlemmars resor mellan Sverige och tidigare hemland, dock högst två resor per person och kalenderår, och - avgifter för barns skolgång i grundskola och gymnasieskola eller liknande. Frågan
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Återförvisning/överlämnande av mål till Skatteverket för fortsatt handläggning
inte undanröjt länsrättens dom i aktuell sakfråga var skattemyndigheten, enligt verkets mening, förhindrad av res judicata-regeln i 4 kap. 8 § TL att med stöd av 6 kap. 6 § TL pröva överklagandet på nytt med beaktandet av det ställningstagande som kammarrätten