Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fordringarna skulderna ärenden" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2018 | 16 träffar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
på en förfrågan, och att svaret ska lämnas utan onödigt dröjsmål ( 6 § FL ). Skatteverket ska från fall till fall avgöra i vilken omfattning och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar
Saknas: fordringarna skulderna
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika situationer för att kunna svara på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får begära omprövning eller överklaga vem som får begära
Saknas: fordringarna
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
på innehållet. Att endast underrätta om materialet innebär alltså inte att Skatteverket har fullgjort sin kommunikationsplikt. En huvudregel för alla slags ärenden Skyldigheten att kommunicera gäller som huvudregel för alla beslut som kan aktualiseras
Saknas: fordringarna skulderna
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet och det måste alltid övervägas om det inte finns någon enklare och smidigare metod för att få de önskade uppgifterna. Solfjäders- eller kedjeremiss Om Skatteverket behöver inhämta
Saknas: fordringarna skulderna
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
Skatteverket har ett ansvar för att ärenden blir tillräckligt utredda. Hur utredningsskyldigheten ska fullgöras styrs av vilken typ av ärende det rör sig om och andra omständigheter i det enskilda fallet. Sidan har skrivits om på grund av den nya
Saknas: fordringarna skulderna
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Behörighet att utbyta information
svar på externa frågor vid internationella transaktioner). Enligt Skatteverkets arbetsordning ansvarar rättsavdelningen för detta utbyte. När storföretagsavdelningen är behörig myndighet fördelas det operativa arbetet, det vill säga hanteringen
Saknas: fordringarna skulderna
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
till mervärdesskatt för den utländska beskattningsbara personen. Vad ska ombudet göra Ombudet ska svara för redovisningen av mervärdesskatt och i övrigt företräda den utländska beskattningsbara personen i frågor som gäller mervärdesskatt (6 kap. 2 § första stycket SFL
Saknas: skulderna ärenden
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Inhämta yttrande över tilltänkta nackdelsbeslut
i fråga om ärenden enligt SFL än vad som gäller enligt FL där det föreskrivs att parten ska få kännedom om och möjlighet att yttra sig över uppgifter som tillförts ärendet av annan . Det ska anmärkas att bestämmelsen gäller avgöranden och alltså
Saknas: fordringarna svar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
regler om skadestånd även i EU:s dataskyddsförordning . Det finns också särskilda regler om skadestånd i skatteförfarandelagen (SFL) som rör ärenden om betalningssäkring. Frågor om skadeståndsansvar kan också komma upp i samband med konkursärenden
Saknas: skulderna
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
ska användas med stor försiktighet och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem
Saknas: fordringarna skulderna