Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fråga ärenden" | Vägledning | 2021 | 328 träffar
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Förarbetena ger exempel på sådana arbetsuppgifter: ta ställning till frågor
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
Skatteverket är skyldigt att lämna någon form av svar på en fråga. Förfrågningar ska besvaras utan dröjsmål Skatteverkets serviceskyldighet regleras i 6 § förvaltningslagen (2017:900) . Paragrafen motsvarar 4 § i den tidigare förvaltningslagen (1986
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
det avsevärt svårare att genomföra beslutet ärenden där beslutet måste meddelas omedelbart Ärenden som gäller anställning En myndighet kan avstå från kommunikation i ett ärende som gäller anställning av någon om det inte är fråga om prövning i högre instans
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
vem som är behörig företrädare? Det är viktigt att veta vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika situationer för att kunna svara på bl.a. frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
av att ärendet avslutas inom rimlig tid. Skatteverket ska noga pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet ( prop. 2016/17
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
verksamhet på Skatteverket, d.v.s. vid såväl handläggning av och beslutsfattande i enskilda ärenden som vid s.k. faktiskt handlande . Bestämmelserna motsvarar bestämmelserna om serviceskyldighet i tidigare 4 § förvaltningslagen (1986:223) ( prop. 2016/17:180
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
finnas behov av bevis om att den som har förelagts har nåtts av föreläggandet kan delgivning användas. Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Utformning av vitesföreläggande och hur föreläggandet följs
, eller, om det är fråga om en återkommande förpliktelse, för varje gång adressaten underlåter att fullgöra denna ( 4 § viteslagen ). Svarstiden ska anpassas efter omständigheterna Den svarstid som bestäms för att följa föreläggandet ska vara anpassad
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / Arbete med borgenärsutredning / Grundläggande förutsättningar för utredning
vid ärendehandläggning . En fråga i borgenärsarbetet är därför om en borgenärsutredning i sig är ett ärende i FL:s mening, även om utredningen kanske inte utmynnar i någon slutlig borgenärsåtgärd. Gränsen mellan ärendehandläggning och annan förvaltningsverksamhet
/ Vägledning / 2021 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Vad är en allmän handling? / Handlingar som inte är allmänna
En begäran om att få ta del av frågor och svar till och från Skatteverkets rättsavdelning i ett antal angivna ärenden i avdelningens ärendehanteringssystem Pärlan, har avslagits med hänvisning till att handlingarna inte är allmänna. Kammarrätten konstaterade