Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fråga fyra omkostnadsbeloppet ska" | 2023 | 27 träffar
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Tillverkningsprocessen i industriell verksamhet
vid tillverkningsprocessen i industriell verksamhet i en anläggning som omfattas av handeln med utsläppsrätter Bränslen som förbrukats vid tillverkningsprocessen i industriell verksamhet i en anläggning för vilken utsläppsrätter ska överlämnas enligt 16 § lagen (2020:1173
Saknas: omkostnadsbeloppet svar
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / El / Skattebefriade användningsändamål
i särskilda rötkammare eller på deponier utgör framställning av en energiprodukt i den mening som avses i 6 a kap. 1 § 6 LSE. En förutsättning för att det i dessa fall ska kunna anses vara fråga om framställning av en energiprodukt är att biogasen tas tillvara
Saknas: omkostnadsbeloppet svar
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Skepp och båtar
av skattebefrielsen för att den sker mot ersättning. Motsvarande gäller i de fall där man avtalat om att företaget mot ersättning ska tillhandahålla andra tjänster än transporttjänster. Det anses dock vara fråga om användning av fartyget för privat ändamål
Saknas: omkostnadsbeloppet svar
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
att ett bränsle ska användas i en viss typ av motor, för att det ska anses vara ett motorbränsle. Det är därför fråga om ett motorbränsle då en bränsleprodukt används i motorer på exempelvis bilar, lastbilar, båtar, skepp, luftfartyg eller i stationära motorer
Saknas: fyra omkostnadsbeloppet
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vem som ska anses framställa el enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi
Detta ställningstagande ska inte längre tillämpas. Det ersätts av Skatteverkets ställningstagande 2023-11-29, dnr. 8-2646582 . 1 Sammanfattning Skatteverkets uppfattning är att den som ursprungligen har rätt att förfoga över elen, dvs
Saknas: fyra omkostnadsbeloppet
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Distansförsäljning – representant när säljaren är etablerad i Sverige
av Skatteverket. Sådant godkännande får ges när säljaren ställt säkerhet för skatten. Representanten ska enligt fullmakt av säljaren som ombud för denne svara för redovisningen av skatt och i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller skatt enligt LTS, LAS
Saknas: fyra omkostnadsbeloppet
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Begreppet ”industriell verksamhet” i lagen om skatt på energi
vägledning vid bedömningen av om det är fråga om industriell verksamhet. Även andra omständigheter ska alltså vägas in. Vid tidpunkten för förarbetsuttalandena om att använda SNI som en allmän vägledning var SNI 69 den gällande standarden. Därefter har SNI
Saknas: omkostnadsbeloppet svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skatt på energi, nyttiggjord värme
avkylning av en del av vattnet i fjärrvärmenätet utanför den anläggning där värmen producerats. Fråga har uppkommit om sådan avkylning medför att denna avsiktligt bortkylda värme ska anses nyttiggjord vid tillämpning av 6 a kap. 3 b § LSE. 3 Gällande rätt
Saknas: fyra omkostnadsbeloppet
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 389/2012 av den 2 maj 2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter och om upphävande av förordning (EG) nr 2073/2004
i medlemssta terna av reglerna om ömsesidig rättslig hjälp i brottmål. 3. Den ska inte heller hindra fullgörandet av eventuella mer omfat tande skyldigheter i fråga om ömsesidigt bistånd som kan följa av andra rättsliga instrument, inbegripet bilaterala
Saknas: fyra omkostnadsbeloppet
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 389/2012 av den 2 maj 2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter och om upphävande av förordning (EG) nr 2073/2004
för punktskatter och kontaktorgan 1. Den behöriga myndigheten i varje medlemsstat ska utse ett centralt kontaktkontor för punktskatter, som ska tilldelas huvudansvaret för kon takterna med övriga medlemsstater i fråga om administrativt samarbete angående
Saknas: fyra omkostnadsbeloppet