Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fråga kapitalvinsten" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2017 | 61 träffar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
ett huvudbeslut för en följdändring. Rättsfall: oklarheter i en kapitalvinst kan hindra följdändringar Oklarheter i en kapitalvinsts storlek kan göra att en fastighetsavyttring inte utan vidare kan beskattas genom en följdändring på en annan person ( RÅ 1956 ref
Saknas: rutarbeten
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
regler om skadestånd i skatteförfarandelagen (SFL) som rör ärenden om betalningssäkring. Frågor om skadeståndsansvar kan också komma upp i samband med konkursärenden. Specialbestämmelser om konkursförvaltares och borgenärers skadeståndsansvar finns
Saknas: rutarbeten
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Uttag av schablonintäkt beräknad på uppskovsbelopp strider inte mot regeringsformens förbud mot retroaktiv skattelag
ut i vidare mån än som följer av föreskrifter som gällde när den omständighet inträffade som utlöste skattskyldigheten. A avyttrade år 2000 sin andel av en villafastighet och vid 2001 års taxering togs en kapitalvinst upp på grund av avyttringen. A medgavs
Saknas: bör kunnat rutarbeten
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2001:1227) om självdeklarationer och kontrolluppgifter
identifikationsuppgifter, 4. huruvida fonden är marknadsnoterad, och 5. om det är fråga om en avyttring som avses i 44 kap. 8 a § inkomstskattelagen (1999:1229). Om den uppgiftsskyldige saknar uppgift om ersättning vid avyttring, ska vid beräkning av kapitalvinst
Saknas: bör
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1990:313) om Europaråds- och OECD-konventionen om ömsesidig handräckning i skatteärenden
(2011:694) . 2 § Konventionen tillämpas i fråga om de svenska skatter och avgifter som anges i bilaga 2. 3 § Konventionen tillämpas vidare på de utländska skatter och avgifter som huvudsakligen motsvarar eller är av samma art som de i bilaga 2 angivna
Saknas: kunnat rutarbeten
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skatteförfarandelag (2011:1244)
det kalenderår som avgiften ska betalas för. Med beskattningsår för fysisk person avses dock i fråga om preliminär skatt alltid kalenderår. Lag (2016:1075) . 5 § Om en juridisk persons beskattningsår har en annan slutdag än den 31 december, den 30 april, den 30
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skatteförfarandelag (2011:1244)
det kalenderår som avgiften ska betalas för. Med beskattningsår för fysisk person avses dock i fråga om preliminär skatt alltid kalenderår. Lag (2015:892) . 4 § /Träder i kraft I:2017-01-01/ Vad som avses med beskattningsår framgår av följande uppställning
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skatteförfarandelag (2011:1244)
i fråga om preliminär skatt alltid kalenderår. Lag (2016:1075) . 5 § Om en juridisk persons beskattningsår har en annan slutdag än den 31 december, den 30 april, den 30 juni eller den 31 augusti gäller andra och tredje styckena. I stället för det egentliga
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
det. I den mån det är möjligt och lämpligt bör myndigheten givetvis lämna svar på de frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Alla svar ska lämnas så snabbt som möjligt. Observera att skyldigheten att besvara förfrågan inte ersätter exempelvis institutet
Saknas: kunnat rutarbeten
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Föreläggande inom revisionen
för granskningen eller inte ger revisorn möjlighet att kontrollera kopia av upptagning eller i övrigt inte ger revisorn den hjälp som behövs vid revisionen , t.ex. genom att inte beskriva rutiner eller svara på löpande frågor under revisionen. Ett föreläggande
Saknas: bör kunnat rutarbeten