Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fråga kommanditbolag ska tre" | 2018 | 15 träffar
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Skattskyldighet / Distansförsäljning till Sverige
frågor som gäller tobaksskatt. Underlag för kontroll av skatteredovisningen ska finnas tillgänglig hos representanten. Däremot är representanten inte skattskyldig ( prop. 1994/95:56 s. 90 ). Det bakomliggande syftet med att utse en representant
Saknas: bestämningen energiskatt värderingen
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Dokumenthantering vid flyttning av varor / Dokumenthantering vid flyttning av beskattade varor
i tre exemplar Två exemplar av dokumentet ska åtfölja varorna under flyttningen ( 19 § första stycket FTS ). Den som har upprättat dokumentet ska behålla exemplar 1. Exemplar 2 och 3 av dokumentet ska följa med varorna under flyttningen
Saknas: bestämningen energiskatt värderingen
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Snus, tuggtobak & övrig tobak / Återbetalning av tobaksskatt
stycket LTS ). Ansökan Ansökan om återbetalning ska göras skriftligen hos Skatteverket. Ansökan ska omfatta en period om ett kalenderkvartal och lämnas till Skatteverket inom tre år efter kvartalets utgång ( 40 a § andra stycket LTS ). För att Skatteverket
Saknas: bestämningen energiskatt värderingen
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Säkerhet / Upplagshavares säkerhet
skatten. För en svensk skattefordran innebär det att säkerheten får tas i anspråk när skatten i fråga förfallit till betalning eller med andra ord när betalningstiden enligt SFL gått ut (jfr prop. 2011/02:127 s. 200 ). Säkerheten ska ställas hos
Saknas: bestämningen energiskatt värderingen
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Snus, tuggtobak & övrig tobak / Godkända aktörer / Lagerhållare
). Det är samma godkännande som lagerhållare som övergår till konkursboet. Det är alltså inte fråga om att konkursgäldenärens godkännande återkallas och ersätts med ett godkännande för konkursboet. Om konkursförvaltaren inte önskar att godkännandet ska kvarstå kan förvaltaren
Saknas: bestämningen energiskatt värderingen
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Godkända aktörer / Upplagshavare
). Anmälan ska göras på blanketten ”Anmälan, Direkt leveransplats, Alkoholskatt – Tobaksskatt – Skatt på energi” (SKV 5369). Observera att det är fråga om en anmälan och inte en ansökan. Detta innebär att det inte är aktuellt att meddela ett beslut
Saknas: bestämningen energiskatt värderingen
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Skatteplikt / Skattepliktiga varor
Tobaksskatt ska betalas för cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak. Respektive varuslag avgränsas genom definitioner i LTS. Tobaksvaror som faller utanför dessa definitioner och som inte heller är skattepliktiga som snus eller tuggtobak
Saknas: bestämningen energiskatt värderingen
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Distansförsäljning – representant när säljaren är etablerad i Sverige
av Skatteverket. Sådant godkännande får ges när säljaren ställt säkerhet för skatten. Representanten ska enligt fullmakt av säljaren som ombud för denne svara för redovisningen av skatt och i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller skatt enligt LTS, LAS
Saknas: bestämningen energiskatt värderingen
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Förhållandet mellan de två olika definitionerna av röktobak i 1 c § lagen om tobaksskatt
1 Sammanfattning Skatteverket anser att 1 c § lagen (1994:1563) om tobaksskatt (LTS) ska förstås på så sätt att definitionen av röktobak i 1 c § första stycket 1 LTS har företräde framför definitionen i 1 c § första stycket 2 LTS. Endast i de fall
Saknas: bestämningen energiskatt värderingen
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 389/2012 av den 2 maj 2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter och om upphävande av förordning (EG) nr 2073/2004
för punktskatter och kontaktorgan 1. Den behöriga myndigheten i varje medlemsstat ska utse ett centralt kontaktkontor för punktskatter, som ska tilldelas huvudansvaret för kon takterna med övriga medlemsstater i fråga om administrativt samarbete angående
Saknas: bestämningen energiskatt värderingen