Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fråga mor skall skattedeklarationer" | 2020 | 17 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Inkomstskattelag (1999:1229)
på annans mark, 3. småhus med tillhörande tomtmark på lantbruksenhet, och 4. ägarlägenhetsenhet. Med privatbostadsfastighet avses också tomtmark, om avsikten är att bygga en privatbostad på den. I fråga om tomtmarken gäller vad som sägs om privatbostad i 10
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Inkomstskattelag (1999:1229)
på annans mark, 3. småhus med tillhörande tomtmark på lantbruksenhet, och 4. ägarlägenhetsenhet. Med privatbostadsfastighet avses också tomtmark, om avsikten är att bygga en privatbostad på den. I fråga om tomtmarken gäller vad som sägs om privatbostad i 10
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Inkomstskattelag (1999:1229)
på annans mark, 3. småhus med tillhörande tomtmark på lantbruksenhet, och 4. ägarlägenhetsenhet. Med privatbostadsfastighet avses också tomtmark, om avsikten är att bygga en privatbostad på den. I fråga om tomtmarken gäller vad som sägs om privatbostad i 10
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Tjänst / Skatteplikt och undantag / Lön / Skattekompensation
om ett nettolöneavtal (s.k. förmån av fri skatt) är främst det sätt som anställningsavtalet är utformat på. Om det är fråga om en avtalad nettolön där arbetsgivaren fullt ut svarar för de svenska skatterna, är det viktigt att räkna fram den bruttolön som motsvarar
Saknas: mor skattedeklarationer
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Premier för ansvarsförsäkring för verkställande direktörer och styrelseledamöter
för arbete som utges av en arbetsgivare i annan form än kontanta medel. För att en förmån skall vara skattepliktig skall den ha åtnjutits av den skattskyldige (jfr RÅ 1992 ref. 108). För att en förmån skall kunna anses ha åtnjutits av en skattskyldig måste
Saknas: mor skattedeklarationer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Tillämpning av sexmånadersregeln vid flera anställningar
utan att vistelsen utomlands skall anses avbruten. Vidare finns ett förbud mot att förlägga vistelsen i Sverige till början eller slutet av en anställning. Fråga uppkommer då om det på grund härav finns skäl att upprätthålla ett krav på en anställning. Syftet
Saknas: mor skattedeklarationer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Förlängning av tjänsteresa i två fall
eftersträvar att hålla nere sina kostnader för tjänsteresor. Fråga har uppkommit vilka beskattningskonsekvenser det får om arbetsgivaren betalar uppehället för den anställde även under förlängningen och vad som gäller för reskostnaden om en anställd förlägger
Saknas: mor skattedeklarationer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Tillämpning av övergångsbestämmelsen angående pension m.m. i 2015 års skatteavtal med Storbritannien och Nordirland
före avtalets ikraftträdande den 20 december 2015 och fortfarande mottas. Det måste alltså vara fråga om en kontinuerlig utbetalning som alltjämt tas emot. Om personen senare får hemvist i den andra avtalsslutande staten kan övergångsbestämmelsen även
Saknas: mor skattedeklarationer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Förmån av hälso- och sjukvård
med i försäkringskassans behandlingsplan och där arbetsgivaren inte heller på annat sätt kan visa att åtgärderna syftar till att den anställde skall kunna fortsätta att förvärvsarbeta. Förutsättningen för att förmånsbeskattning ändå inte skall komma i fråga är givetvis
Saknas: mor skattedeklarationer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Tolkning av artikel 1 i 2003 års avtal mellan Sverige och Danmark om vissa skattefrågor.
). Detta ställningstagande ersätter Skatteverkets ställningstagande 2007-07-05, ”Tremånadersregeln i 2003 års svensk-danska avtal”, dnr 131 765230-06/111 . Det innebär ingen ändring av den bedömningen som gjordes i det tidigare ställningstagandet men ger svar på ytterligare
Saknas: mor skattedeklarationer