Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fråga paragraf" | Andra skatter & avgifter | 2024 | 10 träffar
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Vilka koncernenheter omfattas? / I vilken stat hör en enhet eller ett fast driftställe hemma?
på ett avtal mellan staten i fråga och enheten accepteras inte ( prop. 2023/24:32 s.192 ). Genom begreppet ”annan liknande omständighet” kan även andra faktorer som till exempel domicil och registrering beaktas vid bedömningen. Att en enhet haft möjlighet
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
. denna lag samt bestämmelserna i lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag om ett instituts rörelse och om tillsyn över ett institut, gälla i tillämpliga delar för övriga företag i företagsgruppen. Begränsningarna i fråga
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Hur beräknas tilläggsskattebeloppet? / Regler för särskilda enheter och transaktioner / Minoritetsägda koncernenheter
kan förekomma enligt vanliga regler om s.k. jurisdictional blending (d.v.s. att skattenivån ska bedömas gemensamt för alla enheter i en stat på landsbasis) så är den effekten större i fråga om minoritetsägda koncernenheter och de negativa effekter
Saknas: svar
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Hur beräknas tilläggsskattebeloppet? / Grundläggande bestämmelser
inte av denna bestämmelse ( prop. 2023/24:32 s. 212 ). Av förarbetena framgår det att att det inte enbart ska vara fråga om rena tidsmässiga skillnader i hanteringen av en post, d.v.s. att en post tas upp som intäkt eller kostnadsförs i en annan takt enligt de olika
Saknas: svar
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Vilken koncernenhet är skattskyldig för tilläggsskatt? / Huvudregeln för tilläggsskatt
av att det finns koncernenheter som hör hemma i en lågskattejurisdiktion. Huvudregeln fungerar på ett sätt som är nära jämförbart med en CFC-regel (Controlled Foreign Company) och ger upphov till samma frågor vad avser förenligheten med skatteavtal. Om förhållandet
Saknas: paragraf
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Tillfällig förenklingsregel / Den tillfälliga förenklingsregeln utgår från land-för-land rapporten
och som gäller vid tillämpning av bestämmelsen är 15 procent för räkenskapsår som börjar under 2024 16 procent för räkenskapsår som börjar under 2025 17 procent för räkenskapsår som börjar under 2026. Om det är fråga om ett förlängt räkenskapsår, t.ex. 18 månader
Saknas: svar
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Hur beräknas tilläggsskattebeloppet? / Beräkning av det justerade resultatet
om den koncernenheten inte hade haft de intäkter som är hänförliga till krediten eller investeringen. Denna paragraf ska inte tillämpas om det är fråga om ett emitterat instrument för övrigt primärkapital för kapitaltäckningsändamål som regleras i 3 kap. 22 § TSL (3 kap
Saknas: svar
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tillfällig skatt på extraordinära vinster för vissa företag under 2023
på samma sätt som i dag gäller i fråga om bolagsskatten ( prop. 2022/23:20 s. 15 ). Att skatten ska behandlas som en statlig inkomstskatt innebär t.ex. att skatten inte får dras av enligt 9 kap. 4 § IL ( prop. 2022/23:20 s. 44 ). Varför har den tillfälliga
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / KRNS, mål nr 1856-17, Fastighetsskatt för vindkraftverk
på stöd av mindre betydelse.” Frågorna i målet är hur 3 § första stycket f FSL ska tolkas med beaktande av vad som anges i femte stycket samma paragraf, samt hur denna paragraf står sig i förhållande till EU:s regler om statligt stöd. Beträffande
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2023:875) om tilläggsskatt
efter delningen: om summan av intäkterna i koncernredovisningen för vardera ny koncern uppgår till minst 750 miljoner euro under minst två av dessa räkenskapsår. Första stycket gäller i fråga om varje arrangemang där koncernenheterna i en koncern delas upp i två
Saknas: svar