Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fråga ränta" | Skattebetalning & borgenärsarbete | Vägledning | 2019 | 49 träffar
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Ansökan om företrädaransvar
. Ränta ska inte ingå Ansökan ska inte omfatta ränta. Det finns en särskild bestämmelse om kostnadsränta för betalningsskyldighet enligt 59 kap. SFL ( 65 kap. 19 § SFL ). Grunden för betalningsskyldigheten I ansökan ska också anges de omständigheter
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Underliggande fordran / Överskjutande ingående mervärdesskatt eller punktskatt
skattetillägg, ränta och dröjsmålsavgift. Det fanns alltså inget krav på att företrädaren skulle ha lämnat oriktiga uppgifter, utan endast att de lämnade uppgifterna medfört att den juridiska personen tillgodoräknats för mycket överskjutande ingående
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
efter alla andra fordringar ( 19 § FRL ). Dessa ska inte tas med i skuldspecifikationen. Ränta Ränta på en borgenärs fordran ska i bouppteckningen inte beräknas längre än till dagen för ansökan om företagsrekonstruktion ( 3 kap. 14 § FrekL ). Detta betyder
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / F-skuldsanering / Vad innebär F-skuldsanering?
på skatt eller avgift som uppkommit efter ett inledandebeslut ska redovisas och betalas av gäldenären som vanligt. Det kan därmed även bli fråga om verkställighet enligt utsökningsbalken för en sådan fordran. Fordringar som beslutas av andra myndigheter
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / Skuldsanering / Vad innebär skuldsanering?
och betalas av gäldenären som vanligt. Det kan alltså även bli fråga om verkställighet enligt utsökningsbalken för en sådan fordran. Fordringar som påförs av andra myndigheter bevakas och överlämnas till Kronofogden för verkställighet av de debiterande
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Exempel på arbetsuppgifter är att: ta ställning till frågor om anstånd
Saknas: ränta
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skatteavdrag och egeninbetalning / Skatteavdrag från kapitalinkomster / Ränta och annan avkastning
under förutsättning att utbetalaren är en annan juridisk person än ett dödsbo. Arbetsgivare En arbetsgivare som är en juridisk person och som har betalat ut ränta på en fordran till en anställd ska göra skatteavdrag från den räntan. Det kan exempelvis vara fråga
Saknas: svar
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Räntor och dröjsmålsavgifter / Ränta utanför skattekontot / Ränta medges inte vid ersättning för ombud, biträde eller utredning
En skattskyldig kan beviljas ersättning för kostnader för ombud, biträde och utredning i ett ärende. Även om utbetalningen av ersättningen dröjer kan ränta inte beviljas. En myndighet kan bevilja ersättning för kostnader för ombud, biträde
Saknas: svar
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Räntor och dröjsmålsavgifter / Intäktsränta i skattekontot
Vad är intäktsränta? Intäktsränta är den ränta som tillgodoräknas en kontoinnehavare när det finns ett överskott på skattekontot . Hur beräknas intäktsränta? Intäktsräntan beräknas vanligen till 45 procent av basräntan . Men om basräntan
Saknas: svar
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Räntor och dröjsmålsavgifter / Tilläggsavgift för trängselskatt
. Bestämmelsen om rättelse i 26 § förvaltningslagen (1986:223) ska inte tillämpas i fråga om Transportstyrelsens beslut enligt LTS ( 3 a § LTS ). Syftet med undantaget är att renodla uppdelningen mellan myndigheternas beslutsbefogenheter ( prop. 2007/08:52 s.19
Saknas: svar