Filtrera på område
Sökresultat: "Resor fråga ska" | Fastighetstaxering | 2016 | 84 träffar
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Specialbyggnad / Kommunikationsbyggnad
Byggnader för allmänna kommunikationsändmål Skatte- och avgiftsfriheten i 3 kap. 2 § FTL är i fråga om kommunikationsbyggnader i första hand avsedd för kommunikationsbyggnader eller byggnadskonstruktioner som utgör en del av en kommunikationsled
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Inkomstskattelag (1999:1229)
, kundfordringar och liknande tillgångar avses det värde som tillgången tas upp till vid beräkningen av resultatet av en näringsverksamhet. I fråga om fastigheter ska hänsyn tas till värdeminskningsavdrag som har gjorts vid beskattningen men inte i räkenskaperna
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Jordabalk (1970:994)
en sådan byggnad eller annan anläggning som är uppförd utanför fastigheten, om den är avsedd för stadigvarande bruk vid utövandet av ett servitut till förmån för fastigheten och inte hör till den fastighet där den finns. Detsamma gäller i fråga om en ledning
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Förfarande och sekretess
Fastighetsägaren ska för varje fastighet lämna en allmän eller en förenklad fastighetsdeklaration. Skatteverket ansvarar för att alla fastighetstaxeringsärenden är tillräckligt utredda innan man fattar beslut. Regler om ”vanlig” omprövning
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Småhus / Justering för säregna förhållanden / Småhus
förhållanden för värdefulla komplementhus, så bör det i regel handla om andra komplementhus än garage och carport, eftersom värdet för dessa ingår i riktvärdet för småhus. Komplementhuset i fråga ska inte heller förekomma genomsnittligt inom värdeområdet
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Värderingsenhet
industribyggnad och övrig byggnad En värderingsenhet är den egendom som ska värderas för sig. En värderingsenhet ska endast omfatta egendom som ingår i en enda taxeringsenhet ( 6 kap. 1 § FTL ). Huvudregeln är att varje industribyggnad och övrig byggnad
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Småhus / Värderingsmodell / Värdeområde
har. Det är reglerat hur stort ett värdeområde får vara och värdeområdet får inte omfatta mer än ett län eller del av län. Normalt ska ett värdeområde inte omfatta mer än en kommun ( 5 § SKVFS 2013:10 ). Värdeområden beslutas av Skatteverket ( 6 kap. 1 § FTF , 11 kap
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värderingsmodell / Värdeområden
. Om det förutsätts något annat än genomsnittliga förhållanden för en värdefaktor inom ett värdeområde så ska det framgå av riktvärdekartan ( 2 § SKVFS 2012:4 ). Ett värdeområde för småhus och tomtmark till småhus får inte vara större än en kommun. Ett värdeområde
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Hyreshus och ägarlägenheter / Värderingsmodell / Värdeområde
inom ett värdeområde ska vara hänförliga till värdefaktorerna. Om två värderingsenheter har klassificerats lika i fråga om de riktvärdegrundande värdefaktorerna inom ett värdeområde, blir alltså riktvärdet detsamma för båda värderingsenheterna. Värdeområdesindelningen
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värderingsmodell / Värdeområden
i marknadsvärdet inom ett värdeområde ska gå att hänföra till värdefaktorerna Variationer i marknadsvärdet inom ett värdeområde ska i allt väsentligt gå att hänföra till de riktvärdegrundande värdefaktorerna. Om två värderingsenheter har klassificerats lika i fråga
Saknas: Resor