Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fråga skattedeklarationer" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2016 | 61 träffar
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
Skatteverkets mening ingår att underteckna en skattedeklaration i den ”löpande förvaltningen” men däremot inte att underteckna en inkomstdeklaration. En verkställande direktör är endast behörig att underteckna bolagets inkomstdeklaration
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
kap. 27 § SFL ). Vanligtvis lämnas den oriktiga uppgiften i en inkomstdeklaration eller i en skattedeklaration. Men som framgår av lagtexten kan den oriktiga uppgiften lämnas under hela förfarandet, exempelvis i ett svar på en förfrågan
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
Vissa beslut kan man säga fattas automatiskt − eller noga sett i kraft av själva lagen. Ett beslut om skatt och avgift anses ha fattats i enlighet med en i rätt ordning lämnad skattedeklaration ( 53 kap. 2 § SFL ). Om en skattedeklaration
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
allt för skatter och avgifter som redovisas i formaliserade skattedeklarationer. I normalfallet aktualiseras denna efterbeskattningsmöjlighet inte med mindre än att den uppgiftsskyldige har skickat med någon form av skrivelse till sin skattedeklaration
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Ordinär omprövning enligt SBL
till den skattskyldiges nackdel. Därefter konstaterar Kammarrätten, som svar på andrahandsyrkandet, att domstolen inte heller som första instans kan pröva fråga om efterbeskattning. Skiljaktig mening finns med motsatt utgång i huvudfrågan. Kommentar: Av 4 kap. 2 och 3
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilken kostnadsränta - låg eller hög - ska påföras vid debitering av skatt för s.k. non filers, dvs. skattskyldiga som inte varit vare sig moms- eller arbetsgivarregistrerade?
av skattedeklarationer för de aktuella redovisningsperioderna. Denna redovisning ligger sedan normalt till grund för verkets beskattningsbeslut. Fråga uppkommer härvid om Skatteverket ska påföra låg eller hög kostnadsränta, vilket i sin tur beror på om verkets beslut
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skattebetalningslag (1997:483)
. sådan ersättning för arbete som redovisas i en förenklad skattedeklaration enligt 10 kap. 13 a §. Om ersättning som avses i första stycket 3 betalas ut tillsammans med ersättning som utgör mottagarens huvudinkomst, skall skatteavdrag göras enligt grunder
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skatteförfarandelag (2011:1244)
kap. – Kontrolluppgift om utländska förhållanden 24 kap. – Övriga bestämmelser om kontrolluppgifter 25 kap. – Undantag från kontrolluppgiftsskyldighet 26 kap. – Skattedeklaration 27 kap. – Skalbolagsdeklaration 28 kap. – Preliminär inkomstdeklaration
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2001:1227) om självdeklarationer och kontrolluppgifter
året, och b) skatteavdrag inte har gjorts, 3. ersättning eller förmån som enligt 3 kap. 21 § första och tredje styckena ska redovisas i självdeklarationen, eller 4. ersättning eller förmån som har redovisats i en förenklad skattedeklaration enligt 10
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
det. I den mån det är möjligt och lämpligt bör myndigheten givetvis lämna svar på de frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Alla svar ska lämnas så snabbt som möjligt. Observera att skyldigheten att besvara förfrågan inte ersätter exempelvis institutet
Saknas: skattedeklarationer