Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fråga två" | Vägledning | 2021 | 17 träffar
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
i det nordiska skatteavtalet. Beskattning i två stater vid olika tidpunkter I OECD:s kommentar till artiklarna 23 A och 23 B beskrivs vissa frågor som uppstår när de avtalsslutande staterna beskattar samma inkomst vid olika tidpunkter (”timing mismatch
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 25 Undanröjande av dubbelbeskattning
också när två stater beskattar samma inkomst vid olika tidpunkter. Beträffande dessa frågor, se Tolkning av skatteavtal . Punkterna 1–5 Punkterna 1–5 anger hur dubbelbeskattning ska undanröjas för person med hemvist i Danmark, Färöarna, Finland, Island
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
behandlar frågor om missbruk och i vilka fall avtalsförmåner kan nekas. I rättsfallet RÅ 1990 not. 507 var fråga om ett belgiskt moderföretag A SA som skulle fusioneras med sitt likaledes belgiska dotterbolag B BV. Det senare bolaget hade en filial i Sverige
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Mest-gynnad-nations-klausuler / Skatteavtal där en mest-gynnad-nations-klausul inte har aktiverats
är uppfyllda. Klausulen finns i artikel 12 punkt 7. Bolivia I skatteavtalet med Bolivia finns två MFN-klausuler. En av dem har aktiverats men inte den andra. Läs mer på sidan Bolivia . Filippinerna MFN-klausulerna i skatteavtalet med Filippinerna rör sjöfart
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 23 A och B Exemption method respektive Credit method
avräkningsmetoden (creditmetoden), framgår att inte någon av metoderna tillämpas renodlat i ett avtal. I ett och samma skatteavtal tillämpas vanligtvis avräkningsmetoden i fråga om vissa inkomster och undantagandemetoden i fråga om andra inkomster. Problem
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 19 Offentlig tjänst
från en mellanstatlig institution, det vill säga en juridisk person som har inrättats genom avtal mellan två eller flera stater. På sådan ersättning tillämpas artikel 15 ( RÅ 1980 Aa 71 som gällde Nordiska Investeringsbanken). Pension på grund av offentlig tjänst
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Öresundsavtalet (2003 års avtal mellan Sverige och Danmark)
. Bestämmelserna omfattar både inbetalningar som en arbetsgivare gör och som en fysisk person gör samt innehåller även regler om beloppsgränser (se nedan). I vilka situationer kan bestämmelserna bli tillämpliga? Bestämmelserna kan bara bli tillämpliga i två
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 9 Associated Enterprises
upp i exemplet ovan behöver stat B inte minska B:s inkomst om stat B inte anser att stat A:s justering av inkomsten är armlängdsmässig. En avtalsslutande stat är således endast skyldig att justera det närstående företagets inkomst om staten i fråga anser
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 8 International shipping and air transport
om inkomst av rörelse . Fram till 2017 innebar punkt 1 att inkomst av sådan verksamhet endast beskattas i den stat där företaget har sin verkliga ledning. Om två avtalsslutande stater föredrar en sådan lösning går det fortfarande bra att välja den lydelsen
Saknas: svar
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 19 Government Service
. Högsta förvaltningsdomstolen har prövat om pension som betalats ut av ett försäkringsbolag i USA och som intjänats under anställning vid Radio Free Europe/Radio Liberty Inc. (RFE/RL) var att hänföra till offentlig tjänst. Domstolen fann i fråga om RFE/RL:s skatterättsliga
Saknas: svar