Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut frågan frågeställningar omprövningsbeslut" | 2017 | 656 träffar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
i samma fråga ( 66 kap. 28 § 1 SFL ). Skatteverket kan normalt fatta flera omprövningsbeslut i samma fråga, men beslut om efterbeskattning får inte ske två gånger i samma fråga. Det är inte samma fråga om besluten avser olika perioder eller olika år
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Fastighetstaxering
verket. Allmänna ombudet får enligt 21 kap. 1 § första stycket FTL överklaga Skatteverkets beslut om fastighetstaxering. Det kan t.ex. bli aktuellt när en och samma frågeställning hanteras olika i fråga om beslut som rör eller kan förväntas röra frågor
/ Vägledning / 2017 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När man lämnat en oriktig uppgift / Grundläggande förutsättningar för oriktig uppgift / När har en oriktig uppgift lämnats?
då något omprövningsbeslut inte har meddelats. Frågan har dock aktualiserats som en följd av en dom från Högsta förvaltningsdomstolen där domstolen dels tillämpat lagen mot skatteflykt, dels fann att ett skattetillägg skulle tas ut på grund av en oriktig uppgift
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Företrädaransvar - relevant ansvarstidpunkt vid omprövningsbeslut
endast åläggas den eller de personer som vid den ursprungliga förfallodagen var den juridiska personens företrädare. 2 Bakgrund och frågeställning Den personliga betalningsskyldighet som kan åläggas företrädare för juridisk person inträder med vissa
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
i sak. 2 Frågeställning Hur ska man se på ett omprövningsbeslut på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller som har meddelats efter det att tvåårsfristen har löpt ut, och som inte innehåller någon uttrycklig prövning
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Fråga om omprövningsbeslut som är till den skattskyldiges nackdel och som meddelas efter ordinarie omprövningsfrist alltid är att anse som efterbeskattnings- respektive eftertaxeringsbeslut.
och ska därför inte, med hänsyn till förbudet att efterbeskatta respektive eftertaxera samma fråga två gånger, undanröjas utan i stället ändras. 2 Bakgrund och frågeställning Fråga har väckts om omprövningsbeslut enligt SBL respektive TL
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Juridiska personer som har upplösts efter likvidation
ett beslut om skatt. Det som sägs ovan gäller även juridiska personer som har upplösts till följd av ett avregistreringsförfarande utan föregående likvidation. 2 Frågeställningar När en juridisk person upplöses på grund av att ett likvidationsförfarande
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Tidigareläggning av förfallodag
skattetillägget. Anstånd ska beviljas till dess att omprövningsbeslut föreligger eller vid överklagande, till dess att länsrätten beslutat i frågan eller längst tre månader efter dagen för respektive beslut. Enligt 16 kap. 6 § andra stycket SBL ska beslut
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Är snabbrestföring möjlig av belopp motsvarande tidigare betalningssäkrade skatte- och skattetilläggsfordringar?
härtill att den villkorslösa rätten till anstånd med betalning av skattetillägg enligt SBL innebär att en fordran på skattetillägg inte ska överlämnas för indrivning innan ett omprövningsbeslut föreligger eller länsrätten beslutat i frågan. Skatteverket
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Återförvisning/överlämnande av mål till Skatteverket för fortsatt handläggning
av Skatteverket och det av domstolens avgörande framgår att avsikten har varit att skatteverket ska meddela ett nytt beslut i sakfrågan ska verket ompröva det obligatoriska omprövningsbeslutet. 2. Frågeställning Regeringsrätten har den 7 september 2004, i mål nr