Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar frågeställningar måste" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2024 | 84 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skyldighet att tillhandahålla utrustning för elektronisk personalliggare på byggarbetsplatser och att föra en sådan liggare
från sådan avgift. 2 Frågeställningar På en byggarbetsplats som omfattas av kravet på elektronisk personalliggare, ska det finnas utrustning som gör det möjligt för entreprenörerna att föra en sådan personalliggare. Det är byggherren som ska tillhandahålla
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Behöver beslutsfattarens namn alltid anges i underrättelser om beslut enligt förvaltningslagen?
göras en samlad bedömning av de omständigheter som är aktuella. En förutsättning är exempelvis att enskilda på ett enkelt och smidigt sätt kan kontakta Skatteverket för att få svar på frågor om beslutet, så att Skatteverkets serviceskyldighet uppfylls
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
Skatteverket är skyldigt att lämna någon form av svar på en fråga. Förfrågningar ska besvaras utan dröjsmål I Skatteverkets serviceskyldighet ingår bl.a. att Skatteverket måste lämna någon form av svar på en fråga, och att svaret ska lämnas
Saknas: frågeställningar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Föreläggande inom revisionen
eller ett tillvägagångssätt som försvårar revisionen innebär att Skatteverket kan förelägga den reviderade. Skatteverket ska inte acceptera passivitet eller orimliga krav på att revisionen måste ske genom skriftliga frågor och inte heller att den reviderade inte låter
Saknas: frågeställningar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
från Skatteverkets sida. Kravet på enkelhet innebär också att den som kontaktar Skatteverket inte behöver ha någon särskild sakkunskap innan hen kontaktar verket i en viss fråga ( prop. 2016/17:180 s. 291 ). Frågor till Skatteverket ska vara i direkt läsbar form
Saknas: frågeställningar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
av att ärendet avslutas inom rimlig tid. Skatteverket ska noga pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet ( prop. 2016/17
Saknas: frågeställningar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
. Det gäller dock inte om de är etablerade i ett annat nordiskt land. Vilka beskattningsbara personer måste ha ett ombud? Beskattningsbara personer som inte är etablerade i Sverige men är betalningsskyldiga för mervärdesskatt i Sverige måste ha ett ombud
Saknas: frågeställningar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
bestod av en elva sidor lång granskningspromemoria exklusive bilagor ( JO 1988/89 s. 333 ). Ett svar måste beaktas Om den enskilda kommer in med ett svar innan Skatteverket har fattat sitt beslut är verket skyldigt att beakta svaret vid beslutsfattandet
Saknas: frågeställningar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Underrättelse om innehållet i beslut och om hur man överklagar
. Det bör göras en samlad bedömning av de omständigheter som är aktuella. En förutsättning är exempelvis att enskilda på ett enkelt och smidigt sätt kan kontakta Skatteverket för att få svar på frågor om beslutet, så att Skatteverkets serviceskyldighet
Saknas: frågeställningar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
en bedömning med ledning av de erhållna uppgifterna är förhållandevis liten. Hur tydliga måste de lämnade uppgifterna vara för att orsakssambandet ska brytas? En förutsättning för att de uppgifter som lämnas som svar på Skatteverkets förfrågan ska bryta
Saknas: frågeställningar