Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut frågeställningar" | Mervärdesskatt | Alla | 476 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Hur ska omprövnings- och överklagandetiden beräknas för ett beslut om mervärdesskatt som avser en redovisningsperiod som sträcker sig över två beskattningsår?
för beslut om mervärdesskatt som avser en redovisningsperiod som sträcker sig över två beskattningsår beräknas därför i dessa sammanhang från det beskattningsår då redovisningsperioden avslutas. 2 Frågeställning En redovisningsperiod
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Underrättelse om ett beslut om en kortare redovisningsperiod för mervärdesskatt
), SFL, och förvaltningslagen (2017:900), FL. 2 Frågeställning Fråga har väckts om och i så fall hur ett beslut om kortare redovisningsperiod för mervärdesskatt än ett kalenderkvartal eller ett beskattningsår enligt 26 kap. 13 § SFL ska underrättas
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Uppskjuten återbetalning av överskjutande mervärdesskatt och punktskatt
ha kommit in till Skatteverket inom tre veckor från den dag då den skattskyldige fick del av beslutet. 2 Bakgrund och frågeställning Frågor har väckts om vilken överklagandetid som gäller för beslut enligt 50 § SBF och om det är tillräckligt att Skatteverket
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Undantagsregeln i 3 kap. 25§ ML angående överlåtelse av verksamhet
frågeställningar kring nedläggning och avveckling av de allmänna advokatbyråerna och huruvida 3 kap 25 § mervärdesskattelagen (1994:200), ML kan anses vara tillämplig. 1 Aktuell fråga Av Er förfrågan framgår bl.a följande omständigheter. I december 1998 beslutade
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
i sak. 2 Frågeställning Hur ska man se på ett omprövningsbeslut på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller som har meddelats efter det att tvåårsfristen har löpt ut, och som inte innehåller någon uttrycklig prövning
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Fråga om omprövningsbeslut som är till den skattskyldiges nackdel och som meddelas efter ordinarie omprövningsfrist alltid är att anse som efterbeskattnings- respektive eftertaxeringsbeslut.
och ska därför inte, med hänsyn till förbudet att efterbeskatta respektive eftertaxera samma fråga två gånger, undanröjas utan i stället ändras. 2 Bakgrund och frågeställning Fråga har väckts om omprövningsbeslut enligt SBL respektive TL
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Hanteringen av s.k. ALMI-fall i mervärdesskattehänseende
Nytt: 2011-02-01 Detta ställningstagande upphör att gälla. Den rättsliga frågeställning som behandlas i ställningstagandet finns behandlad i senare rättspraxis och ställningstagande (se bl.a. Regeringsrättens dom 2010-11-24, mål nr 1812-09
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ändringsanstånd kan bara beviljas om det finns skatt eller avgift att betala för den aktuella redovisningsperioden
när utgående mervärdesskatt överstiger ingående mervärdesskatt. 2 Frågeställning Ställningstagandet tar upp följande frågor om anstånd enligt 63 kap. 4 § skatteförfarandelagen (2011:1244), SFL, fortsättningsvis kallat ändringsanstånd: Kan ändringsanstånd
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Befrielse från betalningsskyldigheten för uttagsbeskattning av mervärdesskatt med anledning av corona
från och med mars 2020 till och med september 2020. Det medför att detta ställningstagande är begränsat till att omfatta varor som skänks under denna period. 2 Frågeställning Den exceptionella situationen som uppkommit till följd av spridningen av coronaviruset
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Undantag från skatteplikt vid äldreomsorg, omsorg för funktionshindrade och annan jämförlig omsorg i privat regi
noteras att för sådana privata verksamheter som anses tillhandahålla från mervärdesskatteplikt undantagna tjänster begränsas avdragsrätten för ingående mervärdesskatt. 2 Bakgrund och frågeställning En kommun kan inom ramen för sitt offentliga åtagande