Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ft synpunkter ärenden" | 2018 | 332 träffar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
på en förfrågan, och att svaret ska lämnas utan onödigt dröjsmål ( 6 § FL ). Skatteverket ska från fall till fall avgöra i vilken omfattning och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar
Saknas: ft synpunkter
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om anmälan om förvaring av maskinläsbara medier m.m. utomlands
börjar förvaras i utlandet. En anmälan om ändring av plats eller ändring av uppgift om företag i utlandet bör ske så snart ändrade förhållanden har inträffat. Anmälan till Skatteverket bör göras skriftligen." 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska
Saknas: ft synpunkter
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Exempel på arbetsuppgifter är att: ta ställning till frågor om anstånd
Saknas: ft synpunkter
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
Saknas: ft synpunkter
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
att inom en bestämd tid yttra sig över det ( 25 § första stycket FL ). Kommunikationsplikten innebär alltså att Skatteverket aktivt måste både informera parten om det material som är av betydelse för beslutet och dessutom ge parten tillfälle att lämna synpunkter
Saknas: ft
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
på när det kan vara lämpligare att använda en annan metod, en s.k. kedjeremiss, är när den som ska svara på remissen behöver ha tillgång till någon annan remissinstans upplysningar eller synpunkter för att kunna lämna ett relevant svar. Remissens innehåll och svarsfrister
Saknas: ft
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika situationer för att kunna svara på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får begära omprövning eller överklaga vem som får begära
Saknas: ft synpunkter
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Förankring hos en särskilt kvalificerad beslutsfattare / Vad innebär förankring?
En särskilt kvalificerad beslutsfattare (SKB) ska för vissa beslut lämna synpunkter till den handläggare som ett ärende handläggs hos innan beslutet får fattas. För vissa omprövningsbeslut enligt skatteförfarandelagen gäller istället en särskild
Saknas: ft svar
/ Vägledning / 2018 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Indelning av byggnader och mark / Ägoslag
§§ FT L för att bestämma typ av taxeringsenhet. Indelningen får inte göras på grundval av tillfällig användning ( 2 kap. 1 § FTL ). Följande tabell ger en översikt av de ägoslag som ska användas och de indelningsgrunder som ska tillämpas enligt 2 kap. 4
Saknas: ärenden
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Inhämta yttrande över tilltänkta nackdelsbeslut
att det var i ärenden som väcktes på Skatteverkets initiativ som kommunikationsskyldigheten blev särskilt påtaglig och nödvändig. När det gällde ansökningsärenden så ansågs den enskilde i regel ha tillfört behövliga synpunkter redan i den framställan som inledde
Saknas: ft svar